Ce semnificație a avut cifra 8 în destinele istorice ale Republicii Cehe?; 50 de ani în urmă, moldovenii sovietici i-au eliberat sau ocupat pe cehii socialiști?; Ce cred cehii despre „pătratul circumferinței” și de ce nu-și doresc o viață „pe pod”? De ce Republica Moldova rămâne a fi pentru Republica Cehă o țară prioritară în pofida „pauzei” existente între Bruxelles și Chișinău?; Cum de a reușit Václav Havel să devină un președinte al tuturor? La aceste și alte subiecte utile pentru societatea moldovenească se referă interviul acordat lui Valeriu Vasilică de E.S. Zdeněk Krejčí, Ambasadorul Republicii Cehe în Republica Moldova.
---
- Domnule Ambasador, recent, Republica Cehă a marcat 100 de ani de la formarea statului modern. Cum se simte o țară modernă din centrul Europei la vârsta de 100 de ani? Asta ca să știm măcar aproximativ cum ne vom simți noi, moldovenii cam peste vreo 70 - 75 de ani...
– Aș crede că ne simțim mai bine decât acum 30 de ani, cam ăsta ar fi răspunsul unui număr mic persoane în etate. La fel ca și moldovenii, suntem cu mult mai „vechi”. O sută de ani de la fondarea Cehoslovaciei este un reper important în istoria noastră politică, pe care l-am folosit pentru a recapitula această o sută de ani, marcată cu mai multe cifre de „8”. După anul 1918, în 1938 pentru noi a început cel de-al doilea război mondial, în 1948 a avut loc acapararea puterii de către comuniști, în 1968 – tentativa de a reconcepe socialismul și, în cele din urmă, în 1989 a luat sfârșit era comunistă.
Ne-am amintit, firește, și despre vremuri mai timpurii? de secolul 14, când Praga era capitala Europei de Mijloc, iar regele ceh era și imperatorul așa-zisului Sfânt Imperiu Roman, o comuniune destul de liberă a statelor din regiune. Altă etapă importantă, din secolul 19 – începutul secolului 20, când am făcut parte din imperiul austro-ungar, care a fost un stat nu chiar atât de rău și destul de dezvoltat. Aceste reflecții sunt valoroase și pentru ziua de azi, pentru a înțelege în ce măsură suntem capabili să trăim și să ne dezvoltăm ca stat separat, chiar izolat, și în ce măsură ne vom integra, tot mai mult, în structuri mai mari? Deși la etapa actuală avem, parcă, răspunsuri la aceste întrebări, uite, în 1918 noi am decis că nu mai vrem să fim parte a monarhiei austriece, iar în secolul 21 am luat hotărârea să fim parte a NATO și parte a Uniunii Europene, dar loc pentru a cântări se găsește oricând.
-În acești 100 de ani am avut o perioadă de istorie oarecum comună: am făcut parte din același lagăr socialist, Moldova fiind parte din fosta URSS. Ce s-a întâmplat acum exact 50 de ani cu „Primăvara de la Praga”: noi, sovieticii, v-am invadat atunci sau v-am eliberat? Ce avem de învățat astăzi din acel caz ambele părți sau poate toată lumea?
- Nici vorbă despre eliberare, chiar și propaganda comunistă de atunci nu a recurs la așa ceva. Aceasta era o teză de uz intern în Uniunea Sovietică. La noi se insinua că partidul nostru comunist este pe o cale proastă, care ne putea duce în capitalism, iar ocupația sovietică ne-a salvat. Dar nici ei nu se încumetau să spună că NATO sau germanii sau cine știe altcineva ar fi intenționat să ne invadeze țara, pentru că nu exista niciun temei pentru aceasta.
Cât privește „Primăvara de la Praga”, aceasta a fost o încercare de a reforma socialismul. Voiam să făurim un socialism democratic sau, cum i se spunea atunci, un „socialism cu chipul uman”. Astăzi deja știm că s-a lucrat la „pătratul circumferinței”, asupra unei iluzii, pentru că e imposibil să reformatezi orânduirea socialistă de tip sovietic. Au fost vremuri foarte interesante, cu izbucniri pregnante de dezvoltare în toate domeniile vieții, atât în economie, cât și viața spirituală. Bunăoară, despre „noul val al filmului cehoslovac” se vorbește până în prezent. Avusesem deja iluzii mari și mai înainte, mai întâi în 45 – 47, după cel de-al doilea război mondial, că vom fi un gen de punte, că la noi se va întâlni Vestul și Estul. Aceste iluzii au fost reluate în anii 60, mai cu seamă în 68, pe vremea „Primăverii de la Praga”. Pentru a înțelege într-un sfârșit că podul reprezintă locul înde toți bat pasul în direcții opuse și că mai bine e să te ții de un mal, iar cel mai bine - de un mal, pe care îl alegi cu mintea clară.
Desigur, noi vrem ca toți să se întâlnească la noi, să avem relații bune cu toți vecinii noștri din vest și est și sunt convins că aceasta are loc la etapa actuală. Dar știm clar că vrem să ne integrăm și știm cărui spațiu civilizațional aparținem.
- Deducția cehă privind imposibilitatea reformării socialismului de tip sovietic a fost confirmată chiar de Uniunea Sovietică în timpul lui Mihail Gorbaciov, care a finalizat cu prăbușirea URSS. Despre altă deducție cehă, cea privind puntea între Est și Vest ca formă de existență și dezvoltare a statului, poate că ar trebui să mediteze și unii politicieni de-ai noștri, care pledează pentru rolul de „liant” al Republicii Moldova.
- Sigur că sunt la curent cu aceste discuții aici, în Moldova, și nu vreau să le sugerez moldovenilor încotro și cum să se orienteze. Doar m-am referit la experiența Republicii Cehe și nu cred că pentru o țară mică, precum e a noastră, ar fi ideal să se afle într-o zonă gri, care nu aparține nici unui, nici altui model de civilizație. Vrem să avem garanții temeinice de securitate, prin calitatea de membru ale unor uniuni integraționiste, care și-au asumat angajamentul de a se ajuta reciproc
Pentru noi este important că armata noastră este funcțională în Alianța Nord-Atlantică. Pentru noi este important că noi suntem în componența Uniunii Europene și participăm la luarea de decizii, unde vocea noastră, influența noastră este mai mare decât ar fi, dacă am lucra ca o țară singură. Această decizie a fost luată în baza experienței noastre istorice, Republica Moldova are propria experiență istorică și moldovenii vor decide ce li se potrivește mai bine în sensul orientării țării lor.
- Chir nu demult guvernul ceh a anunțat că Republica Moldova este un stat de cooperare prioritară pentru dezvoltare – de ce anume Moldova?
- Dar nimic nou, Moldova a făcut parte din prioritățile noastre de cooperare și în ciclul precedent, din 2013 până în 2017. Anul acesta Guvernul a aprobat propunerea Ministerului Afacerilor Externe și Agenției Cehe pentru dezvoltare de a menține acest statut al Moldovei și pentru perioada următoare. Moldova este o țară destul de apropiată nouă, am avut acel trecut comun – 40 de ani în tabăra socialistă - și noi vrem să contribuim ca Moldova să se ridice și să atingă standardele europene, nivelul de viață european, acesta fiind vectorul programului nostru.
- În particular, Ambasada Cehiei desfășoară de mulți ani în Republica Moldova un amplu program de ajutoare pe diferite domenii. De ce anume aceste domenii și nu altele și cum apreciați efectele în timp ale proiectelor finanțate de Cehia?
- Ne axăm pe două principii de bază, de care ne ținem la alegerea direcțiilor, pentru că e clar că nu putem să fim deopotrivă de activi în toate, se cere o specializare. Acestea sunt sectoare, unu la mână, unde moldovenii sunt interesați de ajutorul și cooperarea cu noi. Doi la mână, sunt domenii unde avem experiență relevantă, unde am parcurs un itinerar similar sau am explorat circumstanțe asemănătoare pentru a ne dezvolta.
Așa că am avea de propus multe, avem exemple și de ordin pozitiv, dar și de ordin negativ, adică pe ce căi nu este bine și nu este eficient să se meargă. Din toată experiența noastră am ales anumite sectoare de cooperare și dezvoltare. O vreme, ne-am consacrat mult agriculturii, acum cu mai puțină intensitate, pentru că în Moldova deja există dezvoltare, au apărut și mulți alți donatori.
Altă ramură este mediul înconjurător. Când aderam la Uniunea Europeană, dar și după aderare, trebuia să ne încadrăm în niște norme severe privind purificarea și consumul apei, puritatea aerului etc. Am elaborat tehnologii înalte în acest domeniu, pe care le transmitem Moldovei. La fel și sfera socială, unde am stabilit că nu putem merge pe calea veche, întreținând spitale enorme, case de întreținere a bătrânilor mari etc., aici se cer sisteme eficiente noi și îi ajutăm Moldovei să le dezvolte. De asemenea, ne ocupăm de unele domenii din administrarea centrală și locală. Astea sunt sectoarele unde lucrăm.
- Se afirmă că, actualmente, relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană sunt „puse pe pauză” din cauza unor probleme pe care se pare că Bruxelles-ul și Chișinăul le interpretează diferit. Ce poziție are Cehia, stat membru al UE, în această dispută și care este starea actuală a relațiilor bilaterale, în acest context? În ce domenii lucrurile merg mai bine și în ce domenii există rezerve?
- Suntem parte a Uniunii Europene și atunci când se formulează deciziile UE privitor la Moldova, ele conțin și poziția noastră. Există elemente care provoacă destule îngrijorări. Mă refer îndeosebi la alegerile primarului Chișinăului. Urmărim și campania pentru alegerile parlamentare din februarie 2019 care, neoficial, a început deja, vom fi cu ochii și pe alegerile propriu-zise.
Avem relații bilaterale foarte bune și o cooperare strânsă. Sperăm că vom continua această cooperare și cu guvernul care va fi format în urma alegerilor.
- Să admitem că Cehia s-a ciocnit, se ciocnește sau se va ciocni cu o serie de mari probleme similare celor prin care trece Republica Moldova. În calitate de exemple, aș numi aici doar două dintre ele: una cunoscută ca fiind „furtul miliardului” prin care a fost devalizat sistemul bancar al țării și a doua - invalidarea rezultatelor alegerilor pentru funcția de primar al capitalei. Ce spune experiența Cehiei privind prevenirea și/sau soluționarea unor astfel de probleme sau de așa anvergură?
- Aceste probleme, mai cu seamă cele privind crimele economice de proporții, nu au o soluție simplă prin adoptarea unei sau altei legi. Se cere un sistem cinstit și transparent și noi ne străduim să creăm cetățenilor posibilitatea de a vedea ce se întâmplă în țară, cum se cheltuie banii publici, precum și ca judecățile să lucreze bine și să respecte legea. Dar acesta este un proces îndelungat și nu putem spune sută la sută că am parcurs distanța, dar ne mișcăm. Greșeli avem și noi, dar „furtul miliardului” nu este o greșeală, e altceva.
- Cehia și-a parcurs ceva mai devreme decât Moldova partea sa de drum spre modernizarea țării după modelul oferit de Uniunea Europeană. Ce afinități și deosebiri vedeți în acest parcurs al Moldovei și ce tendințe ar putea fi pronosticate pentru Republica Moldova în următorii ani, conform acestei analize?
- Aș spune că mișcarea spre Uniunea Europeană sau în direcția europeană nu este un scop în sine, am realizat acest exercițiu nu numai pentru a deveni membri ai UE. Și Republica Moldova, la fel, nu trebuie să privească așa lucrurile. Am lucrat, întâi de toate, pentru că așa e bine pentru țară, bine pentru oamenii noștri – când adoptăm standarde europene, condiții tehnice, reguli pentru funcționarea aparatului de stat, instanțelor judiciare – aceasta este în interesul nostru. Consider că este important și pentru Moldova să adopte aceste standarde înalte, pentru că ele îmbunătățesc viața cetățenilor Moldovei.
- Pentru cei din Republica Moldova care caută soluții din starea de divizare profundă, pe diferite criterii, a societății moldovenești. În ce măsură Cehia s-a confruntat cu astfel de problemă și cum a soluționat-o sau o soluționează?
- Precum am menționat, experiența istorică a demonstrat unde este locul nostru. Majoritatea cetățenilor susțin calitatea de membru NATO și UE. Dar asta nu înseamnă că nu e loc de discuții. Timpul trece, apar subiecte noi, precum bunăoară, migrația ilegală și alte probleme, sau, să zicem, direcțiile de dezvoltare a integrării. Pentru noi, ca și pentru moldoveni, este important să înțelegem că reprezentăm țări, națiuni nu prea mari și nu ne putem permite luxul de a ne certa între noi, de a acordă prea multă atenție chestiunilor secundare. E important să înțelegem că pentru a te menține și mișca în această lume, trebuie să fii unit. Tot timpul e loc pentru examinarea variantelor, dar dacă majoritatea democratică după discuții ajunge să ia o decizie, toți trebuie să-și asume un efort pentru o cooperare în această direcție. Nu e simplu, dar este de o importanță vitală și pentru noi și, cred eu, pentru moldoveni, de a vedea nu numai diferențele, dar și interesele comune și chiar activitatea, în aceste situații, cu adversarii politici.
- În particular, cum a reușit faimosul dumneavoastră președinte Vaclav Havel să devină un președinte al tuturor? E vorba despre calitățile personalității sau despre calitățile națiunii?
- Mai întâi, să mărturisesc că pentru noi a fost un har - existența unui asemenea om ca Vaclav Havel – mai întâi, om de creație, dramaturg, apoi, om politic. Orice țară ar avea nevoie de asemenea oameni, dar nu orice țară îi are. Cred, pentru Havel, care și-a început activitatea „politică” în anii 70 – 80, când n-a existat nici pomină de libertate politică de partid, era important să propună societății ceva comun pentru întreaga societate, care ar fi în stare să schimbe pe mai bun regimul de stagnare brejnevistă. Am luat cuvântul „politică” între ghilimele, pentru că în acele vremuri puteai să faci doar „politică nepolitică”. O mărturie a acelor vremuri e lucrarea lui „Puterea neputincioșilor”. Havel a înțeles să meargă nu pe diferențele dintre oameni, ci pe domenii de interese comune. Asta și l-a făcut drept unul din fondatorii „Cartei 77”, care a urmat după „Primăvara de la Praga”. El a continuat această abordare deja în calitate de șef de stat, când s-a ambiționat să nu devină exponentul unui singur curent politic, ci al întregii societăți. Aceasta s-a dovedit a fi de o valoare deosebită în perioada când nu era clar cum să se facă tranziția țării din stare socialistă în stare democratică, în capitalismul de piață. Abordarea a jucat un rol important, ne-a ajutat să avansăm rapid, în pofida problemelor grave pe care le aveam și le au țările asemănătoare nouă.
- Cine este Ambasadorul Zdeněk Krejčí în afara aceste funcții oficiale?
- Funcția e ceva trecător, cu experiența mea de viață, nu am dubii. Ca persoană, mă gândesc la încheierea activității publice. Din fericire, sunt pasionat de multe lucruri – istoria, călătoriile, muzica, arta fotografică, scriu articole de istorie a cartografiei, de care mă voi ocupa în continuare. Îmi pare bine că în calitate de diplomat am posibilitatea de a pătrunde în esența țării unde activez și aș vrea să valorific aceasta cât se poate de plenar.
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I