|
|
|
Concretizarea unor noi reguli de joc prin jurisprudența Curții a deschis „cutia pandorei” și a generat un exces de imprevizibilitate politică..
|
Dionis Cenuşa |
|
Începând cu 2009, influența Curții Constituționale asupra politicului moldovenesc a sporit substanțial. Curtea a reușit să se impună drept jucător activ în spațiul politic, deseori schimbând în mod radical traiectoria evenimentelor. Aportul Curții Constituționale la procesele politice din țară a crescut însă din contul descreșterii critice a ponderii celorlalte instituții de stat. Fiind într-o relație de subordonare oficială doar față de Constituție, Curtea a putut acționa fără niciun impediment de ordin politic. Astfel, aceasta a contribuit la redefinirea limbii române ca limbă de stat (2014, 2017), catalogarea forțelor ruse din regiunea transnistreană drept “forțe de ocupație” (2017) și chiar la promovarea inițiativei de includere a vectorului european în corpul Constituției (IPN, 18 Decembrie 2017).
Ca urmare a interpretărilor Curții din ultimii 8 ani au fost prevenite mai multe momente de criză politică, inclusiv în 2018, când președintele pro-rus Igor Dodon a fost suspendat temporar, în mod repetat, pentru refuzul de a accepta 5 miniștri și 2 vicepremieri noi. Pe de o parte, aceste interpretări au permis guvernelor pro-UE din perioada 2009-2017 să supraviețuiască în condiții de legitimitate austeră a forțelor politice de la guvernare și a unei corupții politice fără precedent. Pe de altă parte, au fost create precedente periculoase pentru funcționarea democratică a țării, indiferent de orientarea geopolitică a viitorilor guvernanți.
Prețul intervențiilor Curții, deseori controversate, se reflectă în intensificarea interesului forțelor politice de a-și instala persoane dominate de viziuni politice în funcțiile de judecători ai Curții (6 judecători). Adoptând decizii, care oarecum au favorizat unilateral partidele de la guvernare, unii judecători au fost percepuți ca entități apropiate de cercurile guvernării. Acest lucru se referă inclusiv la anteriorul Președinte al Curții Constituționale Alexandru Tănase (octombrie 2011-mai 2017), în prezent propus de către Vladimir Plahotniuc și Democrați pentru funcția de ministru al justiției. Ca reacție la suspendarea temporară repetată, președintele Dodon a exprimat deschis intenția de a schimba componența judecătorilor îndată după noile alegeri parlamentare, pentru a “repara” situația din Curtea Constituțională. Prin urmare, lupta pentru controlul asupra autorității constituționale va fi acerbă.
“Mâna invizibilă” a Curții Constituționale
Introducerea interimatului funcției de președinte de către Curte în 2010 a permis stoparea alegerilor anticipate, provocate în iulie 2009 și octombrie 2010 de imposibilitatea alegerii președintelui țării în Parlament. Adițional, Curtea a permis modificarea procedurii de alegere a președintelui, prevenind astfel alegeri noi și facilitând alegerea președintelui Nicolae Timofti în 2012. O altă intervenție cu impact major a fost decizia Curții din martie 2016 de a restabili mecanismul de alegere directă a președintelui țării (3DCFTAs.eu, Martie 2016). Deși a fost exclusă definitiv posibilitatea declanșării unor alegeri anticipate, cauzate de eșuarea parlamentarilor de a alege președintele țării, decizia Curții a redus presiunea politică din partea opoziției non-sistemice asupra Partidului Democraților, care din 2016 și-a extins monopolul politic asupra instituțiilor. În cel mai recent episod de interpretare a prevederilor constituționale, a fost deblocat un conflict politic între Președinția controlată de liderul nefoormal al Socialiștilor Igor Dodon și Guvern, controlat de către Democrații conduși de oligarhul Vladimir Plahotniuc. Astfel, a fost creat precedentul interimatului temporar al funcției de Președinte. Prin urmare, în octombrie 2017, Guvernarea a reușit să suplinească funcția vacantă a Ministrului Apărării, iar pe 2 ianuarie 2018 a validat reînnoirea guvernului, suspendând a doua oară pe Președintele Dodon. Aceasta convine atât Democraților, cât și Socialiștilor. Astfel, primii găsesc o modalitate constituțională pentru a trece peste obstacolele procedurale dependente de președintele Dodon. Iar cei din urmă reușesc din nou să se victimizeze, relansând mesajele electorale folosite în 2016, pentru mobilizarea populației contra guvernării, calificate drept “euro-unioniste”, într-un an electoral.
Jurisprudența Curții a oferit soluții legale practice pentru remedierea rapidă a situațiilor de impas politic, iar forțele politice au început să apeleze tot mai des la acest instrument. Între 2013 și 2016, numărul de sesizări depuse la Curte s-a dublat sau chiar triplat comparativ cu perioada când Partidul Comuniștilor a dominat guvernarea (2001-2009). Aceasta denotă o încredere sporită a forțelor politice în puterea Curții, dar și o criză enormă a puterilor în stat (parlament, guvern, puterea judecătorească), atrofiate de fenomenul statului capturat (IPN, Mai 2017). (Vezi Tabelul de mai jos)
Tabel. Numărul sesizărilor depuse la Curtea Constituțională în perioada 2008-2016 și principalele dosare examinate
Anul
|
Numărul sesizărilor depuse
|
Dosare majore
|
2007
|
Nr. total – 31
Sesizări de interpretare a Constituției – 1
Sesizări pentru controlul constituționalității actelor - 27
|
-
|
2008
|
Nr. total – 24
Sesizări de interpretare a Constituției – 2
Sesizări pentru controlul constituționalității actelor - 22
|
-
|
2009
|
Nr. total – 30
Sesizări de interpretare a Constituției – 6
Sesizări pentru controlul constituționalității actelor - 17
|
- Eliminarea restricțiilor pentru posesorii de dublă cetățenie, inclusiv cea română, de a deține funcții publice.
- Concretizarea conceptului de Președinte interimar al țării, funcție care poate fi exercitată de președintele parlamentului sau de prim-ministru, soldată cu combinarea funcțiilor de spicher și de președinte interimar de către Mihai Ghimpu.
|
2010
|
Nr. total – 48
Sesizări de interpretare a Constituției – 4
Sesizări pentru controlul constituționalității actelor – 29
|
-
|
2011
|
Nr. total – 39
Sesizări de interpretare a Constituției – 4
Sesizări pentru controlul constituționalității actelor – 21
|
Modificarea procedurii de alegere a Președintelui țării în Parlament, soldată cu alegerea lui Nicolae Timofti.
|
2012
|
Nr. total – 41
Sesizări de interpretare a Constituției – 3
Sesizări pentru controlul constituționalității actelor – 31
|
-
|
2013
|
Nr. total – 53
Sesizări de interpretare a Constituției – 7
Sesizări pentru controlul constituționalității actelor – 37
|
- Introducerea imposibilității de exercitare a atribuțiilor pentru prim-ministrul unui guvern demis pentru suspiciuni de corupție, soldată cu excluderea lui Vlad Filat din componența Guvernului.
- S-au creat premise pentru atribuirea limbii române statut de limbă de stat.
|
2014
|
Nr. total – 61
Sesizări de interpretare a Constituției – 6
Sesizări pentru controlul constituționalității actelor - 49
|
Recunoașterea Declarației de independență drept parte integrantă a Constituției, prin care s-a confirmat apartenența Moldovei la spațiul valoric european.
|
2015
|
Nr. total – 59
Sesizări de interpretare a Constituției – 15
Sesizări pentru controlul constituționalității actelor – 29
|
-
|
2016
|
Nr. total – 163
Sesizări de interpretare a Constituției – 4
Sesizări pentru controlul constituționalității actelor – 30
|
Restabilirea alegerilor directe a Președintelui țării de către cetățeni, în rezultatul căreia a fost neutralizat mesajul opoziției, acompaniat de proteste în masă, privind organizarea unui referendum național pentru votarea directă a președintelui.
|
Curtea Constituțională și vectorul european
Deciziile Curții sunt la fel folosite pentru a consolida vectorul european al Moldovei de către Partidul Democrat. Până în prezent, Curtea a adoptat o serie de decizii care au o legătură directă cu integrarea europeană.
Primul pas a fost decizia din octombrie 2014, prin care Curtea a constatat constituționalitatea Acordului de Asociere dintre UE și Moldova, adoptat prin Legea nr. 112 din iulie 2014. Această decizie a constituit prima confruntare între elementele pro-ruse ale politicului moldovenesc și jurisprudența Curții. Aceeași decizie a stabilit că între Declarația de independență a țării din 27 august 1991 și Constituția țării există o interdependență, care face ca orientarea spre UE să fie un element component al identității constituționale a țării.
Al doilea pas al Curții în favoarea fixării integrării europene în construcția constituțională reprezintă decizia din decembrie 2017, care definește orientarea europeană al Moldovei ca principiu cu valoare constituțională. Astfel, este autorizată modificarea preambulului și articolelor 1 și 8 ale Constituției, prin care aspirațiile și integrarea europeană urmează să devină modus operandi al statului și întregii societăți.
Datorită altor interpretări ale Curții, precum cea din 5 ianuarie 2017, guvernarea obține dreptul de a adopta modificări la legislația mediatică pentru combaterea propagandei rusești, ocolind aprobarea președintelui Dodon. Asemenea măsuri sunt folosite de către Democrați pentru a-și atribui un soi de monopol asupra discursului pro-european, incitând antagonismele geopolitice în public.
Chiar dacă integrarea europeană constituie în sine un proces important, deși complicat, de modernizare a țării, tentativele de a o “constituționaliza” comportă riscuri majore într-o societate, fisurată de clivaje geopolitice. Pe de o parte, demersul de includere a integrării europene în Constituție este promovat de către unul din cele mai controversate forțe politice din Moldova. Aceasta descalifică inițiativă și pune în lumină negativă inclusiv adepții integrării europene. Pe de altă parte, acceptabilitatea integrării europene nu reprezintă majoritatea absolută a cetățenilor. Or, există partide politice pro-ruse capabile să câștige alegerile parlamentare (PSRM), iar autonomia găgăuză, raionul Taraclia, municipiul Bălți și regiunea transnistreană sunt populate de minorități, deși nenumeroase, extrem de sonore și puternic conectate cu spațiul valoric rus. Mai mult decât atât, între 300-500 mii de moldoveni sunt dependenți de piața de muncă din Rusia.
În loc de concluzii...
Relaționarea cu Curtea Constituțională le-a permis partidelor de la guvernare să compenseze propria lipsă de legitimitate și declin în sprijinul public. Forțele neparticipante la actul guvernării au căutat însă în Curte o instituție ce ar echilibra controlul Democraților asupra instituțiilor de stat, dar foarte rar au fost îndreptățite de către aceasta.
Rolul constructiv jucat de Constituție a perpetuat însă status-quo-ul politic, care în cele din urmă a subminat fundamentele democratice ale țării.
Este adevărat că Înalta Curte a fluidizat procesul politic. Dar concretizarea unor noi reguli de joc prin jurisprudența Curții a deschis „cutia pandorei” și a generat un exces de imprevizibilitate politică pentru durabilitatea guvernărilor posterioare.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016