|
|
|
Nici Moldova și nici alte țări din Parteneriatul Estic nu au de pierdut nimic din concentrarea Bulgariei asupra Balcanilor de Vest pe durata a șase luni...
|
Dionis Cenuşa |
|
Următoarele șase luni ale anului 2018, Bulgaria va prezida Consiliul Uniunii Europene. Este pentru prima dată când Bulgaria se află în fruntea Consiliului, după 11 ani de la aderare. Totodată, este o premieră pentru UE, când președinția rotativă îi revine unui stat membru care nu face parte nici din Zona Euro și nici din spațiul Schengen. Mai mult ca atât, Bulgaria ocupă ultimul loc în UE ca potențial economic (OECD: PIB, 2016 - 18.886 USD per capita) și este într-o dependență energetică majoră față de Rusia (95% din gazul consumat). Deci, această președinție reprezintă un dublu test. Pe de o parte, va fi testată capacitatea Bulgariei de a dirija multiplele dosare europene și a-și menține echilibrul politic intern, indispensabil pentru avansarea reformei justiției și combaterea corupției. Pe de altă parte, la încercare este pusă însăși UE. Or, Bulgaria alături de România sunt unicele state membre suspectate de a fi excesiv de corupte și cu varii disfuncții ale sistemelor juridice. Pentru acest fapt evaluarea începută de UE în 2007 nu va înceta nici în 2018, ceea ce amâna cu încă cel puțin un an aderarea Bulgariei la zona Schengen.
Pentru președinția sa rotativă din 2018, Bulgaria a ales moto-ul “Uniți suntem mai puternici”. Acest demers nu este accidental, ci se referă la sincronia majoritară din interiorul UE de a pune accentul pe consolidarea unității europene în jurul unei Europe mai sigure, stabile și solidare. Pe plan extern, atenția Consiliului UE sub Bulgaria va fi mai diluată față de vecinătatea estică (IPN, 27 Noiembrie 2017), inclusiv spre Moldova, în 2018 spre deosebire de 2017, când Estonia a făcut un lobby diplomatic puternic în favoarea Parteneriatului Estic. Bulgaria deja a anunțat public că va canaliza eforturi diplomatice considerabile spre Balcanii de Vest. Impulsionarea agendei de aderare și integrare europeană în regiune este imperativă, pregătind astfel terenul pentru 2020, când se va reînnoi componența Comisiei Europene și a Parlamentului European. Până atunci, Bulgaria și ceilalți își propun să animeze cooperarea în regiune prin proiecte de (inter)conectare. O asemenea abordare este benefică pentru a detensiona regiunea, unde disputele teritoriale (Slovenia-Croația, Croația-Bosnia, Kosovo-Muntenegru etc.), neînțelegerile inter-etnice (Bosnia și Herțegovina, Serbia-Kosovo) și instabilitatea intra-statală (FYR Macedonia), distrag atenția de la reforme fie le frânează.
Prioritățile Bulgariei
În continuarea Președinției Estoniei (IPN, 3 August 2017), Bulgaria va urma agenda strategică de 18 luni a Consiliului UE, la care se va alătura și Austria în a doua jumătate a anului 2018. Cu toate acestea, Bulgaria se va concentra pe patru priorități.
În primul rând, Bulgaria intenționează să continue eforturile politicii de coeziune, necesară pentru reducerea discrepanțelor economice și sociale din interiorul UE. Astfel, o atenție particulară va fi acordată negocierii noului Cadru Financiar Multianual sau, altfel spus, a modului în care vor fi repartizate fondurile europene după 2020.
Securitatea din perspectiva administrării migrației, azilului și frontierelor externe ale UE, va constitui cea de-a două prioritate a Bulgariei.
Combinarea eforturilor de dezvoltare a pieții digitale europene unice cu investițiile în educație și abilitarea tinerilor reprezintă o a treia direcție a Președinției Bulgariei, care coincide întocmai cu viziunile Estoniei și Austriei.
Impulsionarea aderării la UE în Balcanii Vest este cea mai mare ambiție a Bulgariei pentru perioada Președinției. Potrivit acestui obiectiv, Bulgaria intenționează să dezvolte planuri de acțiuni individuale, cu pași concreți, pentru fiecare din țările din regiune. În paralel, este propusă lansarea unor proiecte ce ar conecta țările în domeniul transporturilor, aerian, energetic, educațional etc., în particular, extinderea accesului la internet sau eliminarea graduală a tarifelor roaming. Pentru a contabiliza rezultatele Președinției sale, Bulgaria planifică organizarea Summitului țărilor Balcanilor de Vest la Sofia, în mai 2018.
Provocările Bulgariei
Principalele provocări ale Bulgariei constau în instabilitatea politică deja cronică și dereglările statului de drept.
Victoria partidului pro-european GERB, în frunte cu Boiko Borisov, în fața Socialiștilor, la o limită de 5%, în alegerile anticipate din martie 2017 (32% vs. 27%) este insuficientă pentru o guvernare durabilă. Deși alianța cu forțele naționaliste (Uniunea Patrioților) îi permite lui Borisov să guverneze, un colaps politic în perioada Președinției UE păstrează o marjă de probabilitate ridicată. Demisionarea spicherului Parlamentului din partea GERB în noiembrie 2017 la amenințările Socialiștilor cu boicotarea sesiunilor provocând astfel o criză legislativă, confirmă cât de puternică este opoziția. Cea din urmă, deși nu vrea abandonarea UE, este în favoarea încetării sancțiunilor față de Rusia. La aceasta se mai adaugă și figura puternică a Președintelui Rumen Radev, sprijinit de către Socialiști, care pare să descurajeze indirect reformele anti-corupție.
Calitatea statului de drept este descrisă în raportul Mecanismului de Cooperare și Verificare, din 15 noiembrie 2017. Acesta indică suficient de clar că, după 10 ani de evaluare atentă din partea UE, doar un domeniu din cele 6 monitorizate înregistrează evoluții pozitive majore. Astfel, cele mai mari progrese sunt observate la sporirea independenței judiciare. O serie de măsuri au fost inițiate, dar nu sunt duse până la capăt, împiedicând astfel Bulgaria să primească undă verde pentru Schengen. Carențele se referă la: i) fluidizarea cadrului legal pentru urmărirea penală a cazurilor de corupție mare; ii) reforma judecătorească și a procuraturii; iii) mecanismul de combatere a corupției mari în sectorul public; iv) combaterea corupției mici și la nivelul autorităților publice locale; v) raportarea pe cazurile de crimă organizată și confiscarea bunurilor obținute pe cale ilegală.
Alte provocări majore țin de localizarea sa geografică. Aflată în proximitatea Balcanilor de Vest, aceasta este ușor contagiată de dinamica negativă din regiune. Aparte de importanța politică a Balcanilor de Vest și prevenirea unor eventuale conflicte intra-regionale și chiar intra-statale (cazul FYR Macedonia în 2016-2017), stoparea migrației ilegale este ceea ce preocupă Bulgaria și restul Europei, în primul rând. Principalele temeri legate de regiune derivă din percepțiile negative privind capacitatea reală de control asupra frontierelor fizice, coruptibilitatea înaltă la nivel de instituții, dar și nivelul de sofisticare a crimei organizate active în regiune. Ca rezultat, frontierele sudice ale Balcanilor de Vest sunt văzute ca ceva nesigur și, respectiv, necesar de fortificat.
La fel, Bulgaria este o țară limitrofă cu Turcia, unde locuiesc circa 400 mii de bulgari de origine turcă, dintre care circa 200 mii au pașapoarte bulgărești. Totodată, circa jumătate de milion de turci bulgari formează o minoritate activă politic, care susține partidul Mișcarea pentru Drepturi și Libertate (DPS), posesor a circa 9% din sufragii în 2017. Tendințele de dez-europenizare impulsionate de deteriorarea democrației în Turcia, cauzată de referendumul constituțional din 2017 și epurările inițiate în structurile civile, după lovitura de stat eșuată din 2016, produc neliniște. Pentru autoritățile bulgare, riscurile țin de complicarea dialogului cu Ankara și amplificarea suspiciunilor despre interferența turcă via minoritatea turcă din Bulgaria. În cazul decidenților europeni, prima temere legată de restrângerea democrației reiese din eventuala rupere a aranjamentelor, și așa controversate, privind gestionarea migrației ilegale. Aderarea Turciei la UE este deja amânată pentru un viitor nedeterminat (Comisia Europeană, 13 Septembrie 2017), iar în vara lui 2017 Parlamentul European a cerut chiar suspendarea negocierilor de aderare.
Bulgaria se numără printre țările în care Rusia se simte confortabil. Aceasta mizează pe Socialiștii bulgari, care se opun sancțiunilor, dar și pe prezența activelor rusești în sectorul energetic bulgar. Chiar dacă gazoductul “South Stream”, dorit de Rusia în Bulgaria, a eșuat în 2014 sub presiunea legislației concurențiale europene, interesele rusești rămân puternic ancorate în alte surse de energie. Astfel, pe lângă alimentarea cu combustibil nuclear a centralei nucleare Kazloduy, asigurată de Rusia, cea din urmă planifică o implicare activă în dezvoltarea capacitățile de producție de energie electrică. Deși pârghiile deținute de Rusia în politica și sectorul energetic bulgar nu-i oferă posibilități reale pentru a tulbura Președinția Bulgariei, acestea reprezintă atuuri semnificative, cu efecte pe termen mediu și lung. Totuși, activizarea Rusiei în Bulgaria și în regiune trebuie să mobilizeze UE în re-angajarea cu Balcanii de Vest.
Președinția Bulgariei și implicațiile pentru Moldova
Faptul că Bulgaria alege să se concentreze pe Balcanii de Vest semnalează că cel puțin șase luni Parteneriatul Estic nu va fi în centrul atenției UE. În mod practic, aceasta nu poate influența esențial situația țărilor care au reușit să dezvolte un cadru juridic și instituțional bilateral separat cu UE. Prin urmare, țările cu Acorduri de Asociere, care numără și Moldova, vor continua să fie în orbita UE, dar țările est-europene fără acorduri noi cu UE (Azerbaidjan, Belarusul) ar putea fi parțial umbrite.
În realitate, resursele financiare pentru Moldova și alte țări din Parteneriatul Estic sunt prestabilite până în 2020. De aceea, eforturile Bulgariei de a mobiliza fonduri și atenție pentru Balcanii de Vest nu pot schimba bugetul alocărilor pentru țările est-europene, decât numai dacă guvernele Moldovei, Ucrainei sau altor țări nu eșuează unele reforme. În asemenea cazuri, banii vor fi pur și simplu redirecționați spre alte cheltuieli ale UE, inclusiv pentru proiectele din Balcani. Acest lucru este relevant pentru sprijinul bugetar direct, asistența macro-financiară sau componentele de grant (de exemplu, la proiectele energetice) pe care Bruxelles-ul le are disponibile pentru Moldova. Prin asemenea circuit au trecut cele 28 milioane EUR de ajutor bugetar, destinați inițial pentru reforma justiției din Moldova, dar netransferați de UE din cauza restanțelor din anii 2014-2015.
Ceea ce poate pune în dificultate Moldova pe termen mediu și lung este dorința Bulgariei și a UE, în general, de a se concentra pe integrarea Balcanilor de Vest în spațiul european. Chiar dacă aceasta va avea un efect pozitiv pentru reducerea insecurităților în Europa, digerarea Balcanilor de Vest va necesita timp și resurse, care după 2020 se vor reduce din cauza Brexitului. Prin urmare, pe lângă saturația politică a UE pentru extindere, ca urmare a absorbției țărilor vest-balcanice, Moldova și alte țări din Parteneriatul Estic ar putea la fel simți un deficit de fonduri europene.
În loc de concluzii...
Prioritățile Președinției Bulgariei în UE sunt benefice pentru consolidarea securității, siguranței și solidarității europene. Persistă însă o incertitudine legată de capacitatea Bulgariei de a duce cu succes până la capăt mandatul președinției fără a se scufunda într-o nouă criză politică, din care simpatizanții Rusiei ar putea ieși în forță. Spre deosebire de Estonia sau chiar Austria, Bulgaria este în proximitatea unor zone geopolitice deloc calme, unde Turcia și țările vest-balcanice emană instabilitate (FYR Macedonia).
Nici Moldova și nici alte țări din Parteneriatul Estic nu au de pierdut nimic din concentrarea Bulgariei asupra Balcanilor de Vest pe durata a șase luni. Excepție pot fi acele situații neplăcute când o reformă abandonată sau incompletă în țări ca Moldova poate determina UE să schimbe destinația asistența financiare, inclusiv în favoarea Balcanilor.
În linii mari, Președinția Bulgariei nu va produce schimbări radicale, pe termen scurt, asupra status-quo-ului Parteneriatului Estic. Cel din urmă depinde în proporție absolută de calitatea guvernanței interne din regiune, dar și de acțiunile Rusiei, lansate de Vladimir Putin după scrutinul prezidențial din martie 2018, când acesta își va continua președinția până în 2024.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016