… Acţiunea de protest din 11 iunie 2017 împotriva modificării sistemului electoral. Pe bulevardul Ştefan cel Mare vine spre clădirea Parlamentului coloana de protestatari dinspre Buiucani. Protestatarii strigă lozinci şi afişează placarde anti-schimbare. Pe trotuarul dinspre Parlament o echipă TV filmează coloana. O persoană, corpolentă şi cu barbă, din cel mai apropiat de jurnaliştii TV rând, desfăşoară în faţa sa un placat, îl ţine la vedere câteva secunde, apoi îl face sul înapoi şi continuă mişcarea în cadrul coloanei. Reporterul face semn şi cameramanul fixează cazul. Placatul promovează, nu critică, schimbarea sistemului electoral. Ceva de felul: „Alegeri pentru gospodari - Nu liste de potlogari”. Mai seara cadrele respective sunt reluate de mai multe ori la mai multe canale TV…
---
Promotorii schimbării sistemului electoral joacă tare, tehnologic, au grijă până şi de cele mai mici detalii. Din punct de vedere organizatoric, promoţional, politic, se pare că şi-au devansat cu mult oponenţii interni atât pe segmentul clasei politice, cât şi pe cel al organizaţiilor societăţii civile. După principiul „câinii latră, iar caravana merge înainte”. „Caravana” merge hotărât, mai hotărât ca niciodată. Dacă unuia dintre promotori, PSRM, i-a fost caracteristic şi până acum stilul direct şi adeseori dur în formularea mesajelor politice, al doilea promotor, PDM, pentru prima dată în istoria sa, a renunţat la stilul cântărit, conciliant, „centrist” de abordare a problemelor. Personajele şi stilul gen Dumitru Diacov şi Marian Lupu au trecut pe un plan mai mult decât secundar, dacă nu au dispărut de tot. PDM a preluat proiectul PSRM de schimbare a sistemului electoral din proporţional în mixt şi îl „împinge” mai tare decât ”părinţii naturali”.
Caravana merge în exterior
Aceeaşi mobilizare şi hotărâre totală este caracteristică şi în relaţiile cu partenerii externi, în special Comisia de la Veneţia şi structurile de conducere ale Uniunii Europene. Cu anumite deosebiri de fundal, rămâne valabil principiul cu caravana. Şi în interior, şi în exterior, promotorii lansează cu aceeași putere mesaje similare privind decizia fermă de a duce până la sfârşit reforma sistemului electoral, ”în viitorul apropiat” și în orice condiții.
Dacă, într-un final, inițiativa de schimbare a sistemului electoral reușește, adică se votează în Parlament în lectură finală, promotorii îşi adjudecă, pe plan intern, toţi laurii și toate beneficiile. Respectiv, își asumă şi toate riscurile succesului, care s-ar putea să fie mai mici decât avantajele. În cazul cu partenerii externi, invers, riscurile succesului sunt mai mari, mult mai mari, decât cele posibile în interiorul țării. Suplimentar, ar putea fi vorba și despre riscuri mari pentru întreaga societate moldovenească.
Riscurile, într-adevăr, sunt mari şi reale, pentru că doar promotorii nu vor sau nu pot recunoaşte că, pe moment, argumentele lor pro-schimbare au prins mai greu la partenerii externi, decât cred sau spun că au prins în societatea moldovenească. Forţa lor scăzută de convingere pe plan extern se poate întoarce nu doar cu minus 100 milioane de euro, pentru început, în bugetul ţării şi buzunarele cetăţenilor, dar şi cu imaginea de stat care nu ţine cont de regulile de convieţuire în Europa în ansamblu, şi de recomandările Consiliului Europei în materie de democraţie şi drepturile omului, în particular. În Europa, se pare, acum există doar un singur stat care îşi permite acest lux, însă acela este un stat foarte mare, cel puţin din punct de vedere teritorial şi militar.
Au prins sau nu argumentele la europeni?
De ce spunem că argumentele pro-schimbare pe plan extern nu au prins sau nu în măsura în care ar fi vrut promotorii?.
În primul rând, pentru că și-au exprimat îngrijorări în legătură cu posibilele efecte negative ale reformei, în condițiile politice actuale ale Republicii Moldova, nu doar și nu atât anumite persoane influente din rândul partenerilor externi de dezvoltare, cât instituțiile pe care acestea le reprezintă.
În al doilea rând, pentru că poziția aceasta este unanimă și univocă, fără excepții de vreun fel. Chiar este evidentă o anumită înţelegere în acest sens a partenerilor de dezvoltare din Europa între ei și împreună cu cei de peste Ocean. Poziția comună se referă în special la faptul că recomandările Comisiei de la Veneția trebuie privite și acceptate „în totalitatea lor”, „ca literă și spirit”, respectiv, fără împărțirea acestora în recomandări cu caracter „tehnico-juridic” și „politic”.
Chiar și în aceste condiții, promotorii schimbării continuă să scoată în evidență doar ”partea plină a paharului”, sugerând că acesta nu a fost niciodată plin și de aceea nu avem de unde aștepta mai mult consens în societatea moldovenească privind problema schimbării sistemului electoral.
La sigur că promotorilor le ajunge capacitate şi inteligenţă să înţeleagă chestiunea cu riscurile foarte mari. La sigur că au trebuit să calculeze mai multe variante de scenarii, în special, în caz de ”succes”. Eşecul, în sensul renunţării la schimbarea sistemului electoral, din contra , ar putea să le aducă mai multe favoruri din exterior. Şi totuşi, „caravana merge înainte”, spre votarea în Parlament a sistemului mixt în calitate de Planul A și unicul. De ce şi care sunt posibilele scenarii de ieşire din situaţie, un posibil „Plan B”, dacă nu chiar mai multe „planuri B”?
Mizele declarate și nedeclarate
Mai întâi, de ce promotorii se comportă în acest mod extrem de riscant, care sunt mizele lor?
Una dintre mize poate fi menţinerea puterii şi perpetuarea la guvernare. Este o miză politică legală şi legitimă în lupta politică pentru putere, ca pentru oricare alt partid politic. Altceva este pentru ce le trebuie puterea în stat. Variantă sugerată de oponenţii politici este menţinerea statului şi instituţiilor acestora în captivitate, pentru realizarea în continuare a unor interese obscure personale şi de grup, dar şi pentru a se asigura că nu vor fi traşi la răspundere pentru faptele pe care li le incriminează opoziţia. În varianta promotorilor, de schimbarea sistemului electoral este nevoie pentru a satisface doleanţele majorităţii cetăţenilor, dar şi pentru a înnoi clasa politică ce ar fi capabilă să modernizeze, să europenizeze ţara, iarăşi, în beneficiul cetăţenilor. În concepţia lor, acesta este rolul dacă nu chiar misiunea istorică pe care nu a fost capabil să şi-o asume nimeni până acum. În ambele variante, „pure” sau îmbinate, promotorii sunt condamnaţi să meargă înainte, „spre succes”, cu toate riscurile, în special, externe, menţionate mai sus.
Planul B al PSRM este la suprafaţă şi se rezumă la același gen de beneficii pe care le obține în orice condiții: cu sau fără retragerea sprijinului pe care partenerii de dezvoltare îl oferă guvernării actuale de la Chișinău. Poate, în cazul retragerii, beneficiile ar fi și mai mari pentru acest promotor.
PDM a avut și are în continuare nevoie de mai multă ingeniozitate pentru elaborarea și realizarea planurilor B, care să le permită să împace ”varza” de acasă cu ”capra” europeană. Dar pentru a înțelege mai bine natura planurilor B, trebuie să vorbim despre încă un motiv pe care îl poate avea PDM să joace atât de riscant cu europenii.
Nimic împotriva europenilor
De fapt, PDM nu are nimic cu europenii și împotriva europenilor și dacă ar fi numai aceștia, democrații ar renunța sau ar amâna pentru vremuri mai bune procedura de schimbare a sistemului electoral, cum s-a mai făcut o dată. Chestiunea constă în faptul că o eventuală renunțare la schimbarea sistemului electoral, eventual, sub presiunea europenilor, ar însemna mai întâi o înfrângere în fața oponenților politici interni, în special PAS și PPPDA, care au acum mai multă credibilitate în fața europenilor. Această înfrângere ar influența mult, de pe acum, rezultatele alegerilor parlamentare din 2018, cu toată mobilizarea mare de care este capabil PDM. Aceasta ar însemna că PDM va fi pus în situația, în cel mai bun caz, să împartă cu actualii oponenți politici și puterea pe intern, dar și privilegiul relațiilor cu partenerii externi, inclusiv sub aspectul controlului fluxului financiar provenit din asistența din partea partenerilor de dezvoltare. Într-un scenariu mai sumbru, dar mai puțin probabil, PDM ar putea fi nevoit să cedeze oponenților, după 2018, întreaga relație cu donatorii.
Respectiv, principalul, de fapt unicul partid de guvernământ de acum nu își poate face planuri de viitor în care ar împărți puterea cu cineva, după ce, până acum, și-a eliminat, practic, toți oponenții, dar și partenerii. La electoratul de stânga, fidel PSRM-ului și președintelui Dodon, nu poate pretinde, fie și deocamdată, pentru că istoria cu atotputernicul PCRM se poate repeta, dar poate pretinde la tot ceea mișcă de la centru stânga până pe dreapta, dacă nu și mai departe.
Bați sfetnicul ca să-l îmbunezi pe împărat?
Se pare că din aceleași considerente PDM s-a certat cu aproape toate cele mai puternice organizații ale societății civile, acuzându-le că ar fi obiectul sau chiar subiectul unui fenomen nou pe care l-a definit ca fiind ”societatea civilă captivă”. Pentru un partid care, până acum, a evitat, cel puțin în public, imaginea de inițiator al confruntărilor deschise (să ne amintim de ambalajul în formă de ”principii și valori” în care a învelit confruntările acerbe din culisele negocierilor cu partenerii de coaliție) este un gest imprudent și riscant, pentru că știe cu siguranță că respectivele organizații au credibilitate mare la partenerii occidentali, inclusiv pentru capacitățile lor mari de expertiză, la care aceștia apelează de multe ori, inclusiv când au nevoie de expertiza nepărtinitoare a acțiunilor întreprinse de guvernați, inclusiv în ceea ce privește schimbarea sistemului electoral. Este cel puțin imprudent să te cerți cu sfetnicul partenerului de la care aștepți sprijin.
Multe B-uri - puține eficiente
Nu se știe dacă PDM ia în calcul anumite gesturi de împăcare cu respectivele organizații ale societății civile în calitate de element al unui eventual Plan B nou. Cert este că până acum a avut mai multe asemenea planuri. Unul dintre ele a constat în a aduna sub flamura sa multe, chiar foarte multe alte organizații ale societății civile care au aprobat în public inițiativa de schimbare a sistemului electoral, însă numărul nu întotdeauna bate calitatea și lucrul acesta se cunoaște încă de pe vremea celor 300 de spartani, dacă nu chiar cu mult înainte.
Un alt Plan B a putut avea forma desantului solid din partea guvernării teleportat la ședința Comisiei de la Veneția, dar aici și numărul, și calitatea a fost de partea Comisiei și a partenerilor ei care au fost implicați în formularea recomandărilor.
Un desant și mai solid, cel mai solid posibil, a fost trimis la Bruxelles, dar și acela a venit de acolo cu formule gen ”în totalitate” și ”ca literă și spirit”.
Un plan B bun și întârziat
Marțea trecută, PDM a scos la lumină cel mai mare și mai ambițios Plan B care are menirea să-i convingă pe europeni în buna credință a actualei guvernări, în special în ceea ce privește angajamentul său pro-european. Este o vorba de un nou și consistent plan de acțiuni ”de dezvoltare a țării și creșterea economiei” pentru următoarele șase luni. Este primul Plan B care renunță la tactica de abordaj marinăresc atât al oponenților, cât și a partenerilor și, evident, are scopul să demonstreze partenerilor de dezvoltare pregătirea guvernării de a implementa recomandările partenerilor ”în totalitate” și ”ca literă și spirit”. Doar că pentru realizarea acestui Plan sunt necesare cel puțin șase luni, foarte multă voință și sinceritate politică, iar europenii au de rezolvat dilema asistenței chiar zilele acestea. Și chiar dacă decizia respectivă se va lua săptămâna viitoare, până vor ajunge banii reali în Moldova, ar putea trece până la doi ani. Poate că planurile B anterioare au mers pe pistă greșită? Poate că s-a pierdut mult timp prețios până acum și pentru comunicarea, sinceră, și pe interior, și pe exterior privind oportunitatea și modalitatea de realizare a modificărilor atât de importante?
Guvernările pro-europene și sondajele de opinie
Poate nu e cazul să consacrăm prea mult timp și pentru examinarea unui alt Plan B, dar pentru că despre el se vorbește suficient de mult în spațiul public, nu îl putem trece cu vederea în totalitate. În special, oponenții politici întrezăresc în motivele acestui comportament riscant al PDM în raport cu partenerii europeni anumite elemente care ar sugera intenția PDM de deturnare a cursului european al Republicii Moldova. Și pentru că în actualele condiții geopolitice este imposibil să de rupi de Europa fără să te apropii Rusia, oponenții îi incriminează PDM și această ”rea-credință”.
Pe de altă parte, PDM a întețit în ultima vreme mesajele prin care își exprimă fidelitatea față de cursul european, de parcă își de seama de pericolul că un astfel de gând ar putea ajunge și în capetele partenerilor europeni. În realitate, pericolul invocat de oponenții politici este exagerat, pentru că doar cu asistența, inclusiv financiară, dar nu numai, PDM își poate realiza obiectivele declarate, inclusiv ”misiunea istorică de a moderniza țara”, dar și cele nedeclarate, parte dintre care au fost menționate mai sus. Rusia, după cum se știe, nu crede lacrimilor, dar nici bani nu dă. Sau, eventual, îi dă deja altcuiva, Transnistria fiind primul lucru care vine în mite, dar nu unicul. Însă compromiterea cursului european se poate produce nu numaidecât în urma unei intenții sau plan formulat în mod expres. Istoria guvernărilor pro-europene de până acum și scăderea dramatică a ideii europene în opțiunile cetățenilor moldoveni par să aibă o legătură de cauzalitate directă.
---
… mai seara cadrele respective sunt reluate de mai multe ori la mai multe canale TV. Pe mai multe, anumite, site-uri, aceeaşi persoană cu barbă apare cu acelaşi placat în chiar prim planul protestatarilor care urmăresc luările de cuvânt de la tribuna improvizată. Cei care stau alături nu au cum vedea mesajul. Cineva totuşi l-a „imortalizat”. Unei camere foto performante şi unui fotograf instruit îi ia doar câteva secunde. Placatul face corp absolut străin cu toate mesajele scrise, cântate, strigate, scandate, rostite în acea zi şi în acel loc.
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I