Produsele media la această rubrică sunt realizate în cadrul proiectului „Integrarea Europeană ca idee națională cu potențial de consolidare a societății moldovenești”, sprijinit de Fundația Germană Hanns Seidel
Pluralismul mediatic în Moldova se confruntă cu riscuri majore, studiu
Print Send by email
14:25, 31 Mai 2016

În Republica Moldova se înregistrează un paradox – radiodifuzori sunt mulți, dar este puțin pluralism. Totodată, pluralismul mediatic se confruntă cu riscuri majore. La aceste concluzii au ajuns autorii studiului „Pluralism extern al mass-medie din Republica Moldova în 2015”, realizat de Asociația Presei Electronice, cu susținerea Soros Moldova, transmite IPN.

Ion Bunduchi, director executiv al APEL, a explicat în debutul evenimentului că pluralismul intern reprezintă diversitatea de surse și informații prezentate de o instituție media, iar pluralismul extern reprezintă diversitatea prezentată de toate instituțiile media. Studiul realizat de APEL este o premieră absolută, dat fiind faptul că a fost realizat în temeiul unei metodologii elaborate în UE și ajustate la realitățile autohtone.

Studiul, care a vizat televiziunea ca segment mass-media cu cel mai mare impact asupra informării cetățenilor, constată că riscurile pentru diversitatea surselor de informare sunt generate de insuficiența reglementărilor și ineficiența implementării celor existente. Alte riscuri țin de concentrarea proprietății și audienței la nivel național, de lipsa politicilor publice de dezvoltare a audiovizualului local/regional.

Autorii studiului, Ion Bunduchi și Ana Gonța, constată că autoritatea de reglementare în domeniul audiovizualului nu este protejată de ingerințele de ordin politic sau economic. Lipsa reglementărilor privind diversitatea serviciilor de programe difuzate în multiplexele naționale, inclusiv în Multiplexul A, prezintă o amenințare pentru pluralismul categoriilor de servicii de programe oferite publicului.

Studiul mai arată că primii trei proprietari pe segmentul televiziunii terestre dețin cote de audiență și cote de piață care oscilează între 44% și 54%, iar în cablu și IPTV – între 63% și, respectiv, 65%. 60% din radiodifuzori sunt concentrați la Chișinău, în timp ce în două treimi din centrele raionale fie că aceștia lipsesc, fie că, raportați la populația regională/locală, reprezintă un tablou disproporționat și îngrijorător din perspectiva pluralismului geografic.

Ion Bunduchi a comunicat că în anul 2015, cifra de afaceri a tuturor radiodifuzorilor a constituit, estimativ 316 milioane de lei. Radiodifuzorilor din capitală le-au revenit, cumulativ, 304 milioane (96,2%), primilor trei radiodifuzori – 173 de milioane, iar tuturor radiodifuzorilor locali sau regionali – 12 milioane de lei.

În studiu se recomandă consacrarea directă în legislație a pluralismului mediatic. CCA trebuie să asigure implementarea normei privind transparența proprietății mass-media. Autorii mai recomandă statului să prevadă prin politici publice măsuri de sprijin pentru radiodifuzorii locali și regionali, în caz contrar aceștia riscă să dispară din peisajul mediatic al țării.


(0) comentarii
Nume

Adaugă comentariu Citeste Regulile

Subscribe by email RSS