Un nou proiect al Uniunii Europene, pentru asigurarea vizibilității și comunicării acțiunilor de implementare a Acordului de Asociere/Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (AA/DCFTA) a fost lansat astăzi, 7 noiembrie, la Chișinău. Proiectul va dura doi ani și prevede investiții de 1,9 milioane de euro, transmite IPN.
Vicepremierul Octavian Calmâc, ministru al economiei și infrastructurii, a declarat în cadrul evenimentului că la nivel sectorial, la nivelul agentului economic, dar și la nivelul investitorilor mari sau mici s-a vorbit puțin despre avantajele DCFTA. De aceea nu au putut utiliza la maximum avantajele care le sunt oferite. „Sunt convins că acest proiect de vizibilitate și comunicare va atinge toate sectoarele economiei naționale, cu o prestație activă și diseminare a informații la acest subiect. Vor fi date explicații tematice sectoriale, astfel încât toți să găsească răspunsuri la întrebările lor, să vadă pe exemple concrete care sunt avantajele și posibilitățile pieței de desfacere a Uniunii Europene și ale cooperării industriale pe această platformă. Acordul de Asociere acoperă totul, cu excepția unor aspecte politice ce țin de aspirațiile Republicii Moldova de a fi parte a UE”, a spus Octavian Calmâc.
Prezentă la evenimentul de lansare a proiectului, comisarul european pentru comerț, Cecilia Malmström, a remarcat că UE a devenit cea mai importantă piață de desfacere a Moldovei. Comunitatea oamenilor de afaceri cunoaște oportunitățile, dar nu întotdeauna le poate accesa pentru că unele cerințe tehnice nu sunt atât de clare. „De exemplu, companiile mici nu tot timpul au resurse pentru a angaja o persoană care să intre pe site și să verifice legislația, să înțeleagă toate cerințele. Ceea ce am înțeles noi este că oamenii au nevoie de acces la mai multă informație. Acest proiect include comunicări despre DCFTA pentru publicul larg, dar pentru a comunica acest lucru avem nevoie de istorii adevărate, antreprenori, nu doar în Chișinău, dar și în țară, care pot să-și spună povestea lor de succes și să spună singuri care au fost avantajele”, a specificat Cecilia Malmström.
Printre acțiunile care vor fi întreprinse pe parcursul a doi ani în cadrul proiectului au fost menționate: oferirea de informații și asistență prin ODIMM și MIEPO, organizarea de evenimente de instruire privind informațiile și serviciile pe care le oferă DCFTA, dar și peste 40 de ateliere de lucru și sesiuni de instruire privind accesarea, evaluarea periodică și adaptarea serviciilor în funcție de necesitățile beneficiarului.
Pe parcursul a trei ani de implementare a DCFTA, exporturile în UE au înregistrat o dinamică pozitivă. Comerțul cu UE a contribuit cu 7,2% la creșterea exporturilor Republicii Moldova, iar 1360 companii autohtone (60% din numărul total de companii exportatoare) exportă în UE. Exporturile moldovenești pe piața europeană au atins cota de 64%. În același timp, importurile din UE în Republica Moldova constituie 50%.