Calitatea drumurilor în țară este în continuă scădere. Cu toate acestea, nu se schimbă abordarea în ceea ce privește tehnologiile utilizate, termenele de garanție și monitorizarea lucrărilor. Ca rezultat, mijloacele publice nu sunt utilizate în mod eficient. Concluziile se conțin într-o analiză făcută de Centrul de Politici și Reforme, autorii căreia au efectuat deplasări în localitățile unde au fost făcute renovări ale drumurilor în cadrul programului „Drumuri Bune pentru Moldova”, transmite IPN.
Autorii analizei menționează că din banii publici se plătește mai mult, se cumpără mai puțin și mai necalitativ, fără a fi verificată cantitatea și calitatea lucrărilor. Totodată, se alocă bani publici fără a evalua impactul investiției sau a asigura continuitatea acesteia. În analiză este menționată și lipsa monitorizării adecvate a implementării contractelor, care rezultă în volumul lucrărilor executat mai mic decât cel contractat și achitat. În cadrul programului abaterile ar putea ajunge la zeci de kilometri. Autorii susțin că maximizarea impactului social și economic este unul din obiectivele principale ale cheltuielilor publice în țările dezvoltate. Majoritatea acestora se fac prin intermediul achizițiilor publice.
„Din păcate, potrivit constatărilor, achizițiile din programul „Drumuri bune” nu au urmărit aceste obiective. Investițiile au fost realizate fără estimarea impactului economic și social, mijloacele fiind distribuite în baza unor criterii subiective, care nu au fost anunțate publicului larg. Câștigătorii contractelor sunt aceleași companii favorizate. Pe piața lucrărilor de drumuri activează doar acei care „trebuie să activeze”, iar o posibilă concurență, care ar crește calitatea drumurilor și ar reducea prețurile lucrărilor, este prevenită încă la etapa de planificare a achizițiilor”, se menționează într-un comunicat de presă remis presei.
Potrivit constatărilor Centrului de Politici și Reforme, unele dintre drumurile reparate nu rezistă nicio lună. În unele cazuri a fost aplicat stratul de beton asfaltic pe porțiuni asfaltate anterior sau au fost construite „insulițe” din asfalt de o lungime de 200-1000 metri pe drumuri din pietriș. În alte cazuri, grosimea stratului de beton asfaltic era mai mică decât cea indicată în documentația de tender. S-au constatat și denivelări, deteriorări ale porțiunilor reparate, apărute în scurt timp după finalizarea lucrărilor, iar un exemplu în acest sens este în satul Hârbovăț din raionul Călărași.
În cadrul primei etape a programului „Drumuri Bune”, au fost renovați aproape 840 de kilometri de drumuri, iar în 2019 urmează a fi reparați sau construiți 2600 de kilometri de drum în toate raioanele țării.