Un sistem de transport rutier durabil și eficient, care conduce la o dezvoltare echilibrată în concordanță cu cerințele economice, sociale și de mediu. Acesta este obiectivul pe care și-l trasează Agenția Națională Transport Auto ca urmare a implementării Programului de dezvoltare strategică pentru anii 2018-2020. În susținerea strategiei ANTA vine Programul USAID pentru Reforme Structurale în Moldova cu o serie de recomandări elaborate în urma realizării Studiului de evaluare a coridoarelor comerciale ale Moldovei, transmite IPN.
În cadrul unui eveniment organizat marți, 11 septembrie, de către ANTA și Programul USAID pentru Reforme Structurale în Moldova, Sergiu Bucataru, secretar de stat la Ministerul Economiei și Infrastructurii, a declarat că doar prin consolidarea capacităților instituționale și prin cooperare la toate nivelurile administrative se vor putea atinge obiectivele comune atât în context național, cât și în spiritul implementării angajamentelor față de partenerii străini.
Directorul adjunct al Agenției Naționale Transport Auto, Igor Guja, a declarat că programul de dezvoltare strategică este documentul de bază al Agenției, care completează sistemul de planificare strategică al instituției. ANTA își propune în următorii trei ani să îmbunătățească procesul de control, să perfecționeze resursele umane, dar și să sporească eficiența instituției prin responsabilitate și transparență. Pentru a realiza activitățile planificate, Agenția Națională Transport Auto estimează că ar avea nevoie de suport tehnic și financiar în sumă de aproximativ 500 de milioane de lei sau 75% din bugetul ANTA planificat.
Programul USAID pentru Reforme Structurale în Moldova a realizat un studiu prin care a evaluat coridoarele comerciale ale Republicii Moldova. Douglas Muir, director de program, a menționat, în cadrul evenimentului, că printre problemele principale este faptul că Moldova nu are ieșire la mare, ci doar un singur port la Giurgiulești, care nu este exploatat pe măsură. O altă problemă ține și de regiunea transnistreană, pentru că s-a constat că circulația mărfurilor în partea de est a țării se ciocnește de anumite complicații. Douglas Muir a punctat printre probleme și starea proastă a drumurilor, atât spre frontieră spre UE, cât și spre Ucraina. Acest fapt împiedică activitatea comercială, mai ales pentru anumite produse. Întârzierile la punctele de trecere a frontierei afectează în mod negativ performanța coridoarelor comerciale și, într-un final, fluxurile comerciale.
Oleg Grigoroi, specialist superior în cadrul Programului pentru Reforme Structurale în Moldova, s-a referit la reforma controlului de stat. Și anume, la metodologia sectorială pentru ANTA elaborată în cadrul Programului. Metodologia permite ANTA să evalueze conform criteriilor de risc activitatea agenților economici. Potrivit sursei, autoritățile invocă adesea faptul că resursele sunt limitate și controalele trebuie efectuate acolo unde riscurile sunt cele mai mari. Și metodologia vine cu un șir de detalii care ajută ca să fie selectați pentru controale, în primul rând acei agenți economici activitatea cărora comportă riscuri mai mari. Astfel, rezultă economii de resurse și timp atât pentru autoritățile publice, cât și pentru agenții economici, iar pentru cei din urmă apar și oportunități de fluidizare a activității.
În perioada de patru ani de implementare (septembrie 2017-septembrie 2021), Programul pentru Reforme Structurale în Moldova, finanțat de USAID, sprijină Guvernul Republicii Moldova în procesul de integrare a țării în sistemele comerciale regionale și mondiale.