Datele statistice despre evoluția pieței serviciilor de telefonie fixă în anul 2016, agregate de Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI), arată că valoarea pieței respective a scăzut, față de anul 2015, cu 14% și a alcătuit 876 de milioane de lei. Această diminuare a fost cauzată de scăderea numărului de abonați și a traficului de voce în rețelele de telefonie fixă. Timp de un an numărul abonaților s-a micșorat cu circa 31,2 mii și a însumat aproape 1,1 milioane, transmite IPN cu referire la un comunicat de presă al ANRCETI.
Potrivit datelor prezentate ANRCETI de cei 22 de furnizori activi de servicii de telefonie fixă, diminuarea numărului de abonați a fost determinată de micșorarea bazei de abonați ai S.A. „Moldtelecom” cu mai bine de 30,8 mii. Totodată, baza de abonați ai furnizorilor alternativi de telefonie fixă s-a redus cu 363. Urmare a acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă la 100 de locuitori ai republicii a scăzut, față de anul 2015, cu 0,9 puncte procentuale și a alcătuit 32,9%.
Micşorarea volumului total al traficului de voce în reţelele de telefonie fixă a fost cauzată de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Traficul iniţiat peste hotarele ţării şi terminat în reţelele fixe din Moldova a scăzut cu 41,1%, traficul către alte reţele fixe - cu 37,4%, traficul către reţelele internaţionale - cu 25,4%, traficul către reţelele mobile – cu 10,3% și traficul de interconectare - cu 11,4%. În anul 2016, media lunară a traficului inițiat de la o linie de acces a fost de trei ore şi 18 minute, cu 27 minute mai puţin faţă de valoarea medie din anul 2015, un apel având o durată medie de 2,3 minute.
Diminuarea volumului total al veniturilor pe piața de telefonie fixă a fost determinată de scăderea vânzărilor realizate practic de toți furnizorii acestor servicii. Vânzările furnizorilor alternativi au scăzut cu 35,7 milioane de lei și au totalizat circa 31,3 milioane lei. Vânzările S.A. „Moldtelecom” s-au micșorat cu 106,6 milioane lei și au însumat 844,8 milioane lei.
În ultimii zece ani, valoarea pieței serviciilor de telefonie fixă a scăzut de mai bine de 2,5 ori: de la 2,3 miliarde lei, în anul 2007, la 876 milioane lei, în anul 2016. Această scădere a fost cauzată de schimbarea preferințelor de consum ale populației de la telefonia fixă la telefonia mobilă și la serviciile de Internet care sunt mai atractive și mai comode pentru comunicare.