Proiectul de amnistie fiscală are prea multe deficiențe, expert german
Print Send by email
06:08, 03 Feb 2017

Intenția de a scădea cota economiei informale, de a stimula evazioniștii fiscali să declare activele ascunse și de a spori gradul de respectare a obligațiilor fiscale, este un lucru pozitiv. Însă  proiectul de lege înaintat Parlamentului spre adoptare este puțin probabil să-și atingă scopurile, propuse deoarece are mai multe deficiențe. De această părere este managerul de proiect al Grupului German de Consiliere Moldova, Jorg Radeke, care a fost solicitat de IPN să se expună asupra proiectului de lege care-și propune „liberalizarea capitalurilor și stimularea fiscală”.

Expertul german a menționat că cele mai bune practici internaționale definite în „Ghidul privind conformarea fiscală voluntară”, realizat de Grupul de Acțiune Financiara Internațională (FATF), recomandă programe de conformare voluntară în situații extraordinare – de exemplu, o criză economică profundă. Acesta nu este cazul Republicii Moldova, care are un buget public sustenabil și care așteaptă suficientă finanțare internațională în 2017.

Rata de 2% care urmează a fi plătită în cazul liberalizării capitalului este extrem de redusă comparativ cu experiențele internaționale. De obicei, astfel de taxe sunt de cel puțin 5%. De exemplu, Italia a aplicat într-o amnistie fiscală din 2009 cote de 5-7%, Argentina - de 10-15% în 2016, iar evazioniștii fiscali germani au trebuit să achite până la 25% din valoarea activelor în cadrul unei amnistii în 2004. Taxa de 2%, stabilită de proiectul moldovenesc, este prea mică pentru a transmite un semnal de penalizare a acestor activități, a spus expertul.

Jorg Radeke a precizat că proiectul de lege stipulează interdicția de a investiga originea activelor declarate în cadrul liberalizării, ceea ce este absolut contrar practicii internaționale privind măsurile de prevenire a spălării de bani. Astfel, acest proiect încalcă principiile organizației FATF, al cărei membru este și Moldova.

Originea banilor nu poate fi investigată

Managerul de proiect al Grupului German de Consiliere Moldova a subliniat că în pofida faptului că în articolul 5, punctul 3 al proiectului de Lege privind liberalizarea capitalului se spune că Banca Națională a Moldovei ar trebui să propună regulamente astfel încât să fie respectate principiile de prevenire a spălării banilor, nu este clar modul în care pot fi atinse aceste obiective odată ce originea banilor nu poate fi investigată. Mai mult, evidențele internaționale în ce privește amnistiile fiscale sunt ambigue și depind foarte mult de capacitatea administrativă a țării în care se desfășoară. „Doar un sistem fiscal foarte eficient poate asigura declararea corespunzătoare a activelor și poate evita spălările de bani. Autoritățile fiscale moldovenești ar putea să nu aibă capacitatea să asigure acest lucru. În acest context, ghidul FATF privind amnistiile fiscale recomandă instituțiilor financiare să dețină suficiente resurse umane, suplimentar numărului de angajați oficial pentru a face față numărului mare de declarații care se vor depune într-o perioadă scurtă de timp. Proiectul de lege nu prevede nicio mărire de personal, astfel autoritățile vor fi copleșite de volumul mare de muncă și nu vor putea respecta toate procedurile ce țin de principiile de prevenire a spălării banilor”, a subliniat expertul german.

Adoptarea proiectului de lege s-a făcut cu încălcarea normelor democratice

Jorg Radeke a precizat că rapiditatea cu care s-a adoptat proiectului de lege a însemnat o încălcare a procedurilor democratice: nici societatea civilă, nici reprezentanții mediului de afaceri nu au fost consultați în procesul de elaborare a legii și nu s-a oferit suficient spațiu pentru a comenta documentul. „Nu s-a făcut o evaluare a impactului economic al liberalizării capitalului și stimulării financiare, ceea ce ridică semne de întrebare asupra sincerității intenției de a reduce sectorul informal al economiei. În acest context, e posibil ca legea să aibă un efect contrar și să reducă nivelul conformării fiscale, deoarece legea propusă face evaziunea fiscală mai puțin riscantă. Vrem să amintim că ultima amnistie fiscală a fost efectuată relativ recent, în 2007. Astfel, amnistia își pierde din unicitate, oferind cu regularitate oportunitatea legalizării activelor obținute ilegal. Într-un final, legea a oferit un exemplu negativ în ceea ce privește justețea socială și economică”, a spus expertul german.

Legea este în dezacord cu Memorandumul semnat cu FMI

În opinia expertului, în contextul fraudei bancare din 2014, legea transmite populației un semnal politic foarte negativ. Legea creează impresia că persoanelor implicate în fraudă acum li se oferă șansa să-și legalizeze banii. „Legea este în dezacord cu Memorandumul semnat cu FMI, prin care autoritățile se obligă să lupte cu corupția. E improbabil ca acest obiectiv să poată fi atins atât timp cât sectorul oficial, cu nivelul său mare de corupție, nu este exclus din categoria beneficiarilor de amnistie. Fondul Monetar Internațional a criticat expres amnistia fiscală desfășurată în 2007. În același context, Banca Mondială și-a exprimat îngrijorările în privința acestui proiect de lege. Astfel, sunt amenințate bunele relații cu organismele donatoare internaționale”, a mai spus expertul.

În concluzie, Jorg Radeke a precizat că proiectul de lege nu este conceput astfel încât să sporească gradul de respectare a obligațiunilor fiscale. Mai curând are efecte adverse: evazioniștii fiscali sunt motivați să-și continue comportamentul prin absența penalităților și lipsa măsurilor care să prevină spălările de bani. Proiectul de lege transmite un semnal negativ atât cetățenilor moldoveni, cât și donatorilor internaționali. În consecință, Echipa Economică Germană e de părerea că proiectul de lege trebuie abandonat, iar statul trebuie să propună alte măsuri, sincere, în ceea ce privește lupta cu economia informală.

Pe 16 decembrie Parlamentul Republicii Moldova a votat în primă lectură un proiect de lege prin care persoanelor fizice și juridice li se oferă posibilitatea să declare benevol activele care anterior nu erau declarate autorităților fiscale, care erau subevaluate sau înregistrate pe alte persoane. Activele vizate includ bani, proprietăți imobiliare, acțiuni, mijloace de transport, care sunt deținute în țară sau în afară țării. În cazul în care declarația activelor este acceptată, toate impozitele, contribuțiile de asigurări sociale și medicale, penalitățile și taxele care trebuiau plătite la stat vor fi anulate.

Alina Marin, IPN


(0) comentarii
Nume

Adaugă comentariu Citeste Regulile

Subscribe by email RSS

ANUNȚURI

Vezi toate

COMUNICATE DE PRESĂ

Proiectul MAC-P

Suport în valoare de circa 7,2 milioane de lei pentru producătorii agricoli din Republica Moldova

Vezi toate

Ultimele video

Conferințe IPN [HD] | Proiectul internațional HydroEcoNex BSB165Conferințe IPN [HD] | Apelul activistuli civic Andrei Donica
Conferințe IPN [HD] | Parlamentul refuza discuțiile asupra proiectelor PLDMConferințe IPN [HD] | Dodon a vândut Cimitirul Eroilor din Chișinău!
Vezi toate
banner creditex