Apreciate pe plan mondial, produsele fără gluten nu sunt foarte solicitate de către moldoveni. O explicaţie ar fi lipsa de informaţie despre beneficiile acestora. Irina Balica, moldoveanca care a pus pe roate o afacere cu produse fără gluten, a declarat pentru IPN că produsul primar pentru care a optat este sorizul. Planta a fost obținută prin încrucișarea a alte două culturi, de către academicianul Ghoerghe Moraru, încă acum 50 de ani. Este o cultură rezistentă la secetă, nepretenţioasă şi cu o roadă de cinci tone la hectar, este o plantă de viitor, a spus antreprenoarea.
Irina Balica a pus afacerea pe roate acum cinci ani şi a dezvoltat o linie de prelucrare și ambalare a produselor din soriz, care au ajuns şi într-o reţea de supermarketuri din capitală. În noiembrie anul trecut, a obţinut un grant din partea Asociaţiei Oamenilor de Afaceri. O parte din banii obţinuţi au fost investiți pentru export şi altă parte pentru producere. Sorizul moldovenesc a fost exportat la un producător de paste făinoase din Italia.
Preţul produselor fără gluten autohtone este cu mult mai mic comparativ cu cel al produselor de import, susţine producătoarea. Din recolta obţinută sunt produse patru derivate de produse: crupe boabe, crupe brizate, griş şi făină. Toate produsele se regăsesc sub marca BioEm şi sunt certificate. Produsele sunt recomandate copiilor cu vârsta de până la cinci ani şi femeilor după 50 de ani care au intoleranţă la gluten.
„Cerinţa de produse fără gluten pe piaţa internă nu este foarte activă pentru că lumea nu este foarte informată despre gluten şi până şi medicii nu descoperă întotdeauna la timp boala celiacă, adică intoleranţa la gluten. Acest aspect este ignorat, dar cred că se va aborda cu timpul, prin informarea cetăţenilor despre efectul nociv al consumului de gluten”, a declarat Irina Balica.
Sorizul poate fi folosit nu doar ca produs fără gluten, dar ca şi un analog al hriștei, fiind bogat în proteine şi conţine toată gama vitaminei B, ceea ce duce la reducerea nivelului de colesterol în sânge. Irina Balica a spus că încearcă să promoveze consumul de produse fără gluten în grădiniţele şi şcolile din ţară, fiind produse recomandate copiilor, dar există o reticenţă.
Peste 50% din producţie este exportată pe piaţa românească, unde consumatorii sunt mai informaţi, dar şi numărul copiilor cu intoleranţă la gluten este mai mare.