În anul 2015, volumul total al vânzărilor pe piaţa serviciilor publice de comunicaţii electronice a crescut, faţă de anul 2014, cu 120,5 milioane de lei (+1,8% şi a depăşit cifra de 6,9 miliarde de lei. Această creştere fiind determinată, în temei, de dezvoltarea rapidă a pieţei serviciilor de acces la internet mobil şi fix. Despre aceasta au comunicat responsabili din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei joi, 14 aprilie, la o conferinţă de presă, transmite IPN.
Conform prezentării, unele dintre cele mai solicitate servicii pe parcursul anului trecut au fost serviciile de acces la internet mobil şi fix. Timp de un an numărul total al utilizatorilor acestor servicii a sporit cu 4,4% şi a însumat 2,2 milioane. Rata de penetrare a serviciilor de acces la internet mobil, raportată la 100 de locuitori, s-a ridicat la 49,4%, iar a serviciilor de acces la internet fix – la 15%. Totodată, vânzările pe piaţa serviciilor de acces la internet mobil au crescut cu 20,1% şi au însumat 579 de milioane de lei, iar cele ale serviciilor de internet fix - cu 11,8% şi au atins pragul de 1,50 miliarde de lei, depăşind, pentru prima dată, veniturile provenite din vânzarea serviciilor de telefonie fixă.
Datele ANRCETI arată că în perioada de referinţă moldovenii au descărcat un volum mai mare de date şi au utilizat mai frecvent dispozitivele mobile pentru accesarea internetului, inclusiv prin intermediul reţelelor 4G/LTE. Rata de acoperire a populaţiei cu semnal radio provenit din reţelele 4G/LTE a crescut de 2,5 ori şi a ajuns la 84%, iar numărul abonaţilor la serviciile 4G a sporit de mai bine de patru ori. Traficul mediu lunar per utilizator de internet prin intermediul telefonului mobil/smartphone a crescut de peste 2,5 ori, iar traficul per abonat la serviciile de acces dedicat la internet mobil a sporit cu 16,2%.
Cu referinţă la accesul la internet fix, reprezentantul ANRCETI a precizat că 60,5% din abonaţii la acest serviciu locuiesc în mediul urban şi 39,5% - în mediul rural. Dacă pe ţară rata medie de penetrare a serviciilor de acces la internet fix, raportată la 100 de gospodării casnice, este de 45%, atunci în municipiul Chişinău şi Bălţi acest indicator este 79% şi, respectiv, 50%, iar în majoritatea raioanelor – 30 – 37%.
Calculele ANRCETI arată că, în anul 2015, un consumator de servicii de comunicaţii electronice – persoană fizică a achitat în medie lunar, pentru serviciile de telefonie fixă – 32 lei (- 6 lei faţă de 2014), pentru serviciile de telefonie mobilă – 52,7 lei (+ 0,7 lei), pentru serviciile televiziune contra plată – 57 de lei (- 1 leu), pentru serviciile de acces dedicat la internet mobil – 111 lei (+24 de lei) şi pentru serviciile de acces la internet fix – 181 de lei (+ 6 lei).
Conform estimărilor ANRCETI, piaţa serviciilor de acces la internet mobil şi fix va continua să fie şi în anul 2016 cea mai dinamică piaţă în sectorul comunicaţiilor electronice.