Timp de un an numărul de abonaţi la serviciul TV contra plată în format digital a crescut cu 5 mii (+3,8%) şi a depăşit cifra de 138,1 mii, ceea ce constituie mai bine de jumătate din numărul total de abonaţi la serviciul TV contra plată. Datele statistice privind evoluţia pieţei serviciilor publice de televiziune (TV) furnizate contra plată (TV prin reţele de cablu şi IP TV) în anul 2015 au fost publicate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, transmite IPN.
Conform aceloraşi date, în anul 2015 numărul total de abonaţi la serviciul TV contra plată a înregistrat o creştere uşoară de 0,3% şi a însumat 274,9 mii. Din totalul abonaţilor la acest serviciu, 75% recepţionau programele TV prin intermediul reţelelor de cablu, iar 25% – beneficiau de programe TV furnizate în baza tehnologiei IP (IP TV).
Datele prezentate ANRCETI de către cei 83 de furnizori activi ai serviciilor TV contra plată arată că situaţia pe această piaţă a evoluat anul trecut în mod diferit: segmentul serviciilor IP TV a continuat să crească, iar segmentul serviciilor TV prin reţele de cablu – să scadă. Astfel, numărul abonaţilor la serviciul IP TV a crescut, faţă de anul 2014, cu 6,1 mii (+9,8%) şi a totalizat circa 68,8 mii, iar veniturile provenite din vânzarea acestui serviciu au sporit cu 2,8 milioane de lei (+5%) şi au depăşit cifra de 58,1 milioane de lei.
În acelaşi timp, numărul abonaţilor la serviciul TV prin reţele de cablu a scăzut cu 3,1 mii (-1,5%) şi a alcătuit 206,1 mii, iar vânzările acestui serviciu s-au micşorat cu 9,5 milioane de lei (-9%) şi au alcătuit 97,5 milioane de lei. Urmare a acestei evoluţii, venitul mediu lunar per abonat la serviciul TV contra plată a sporit cu 0,9% şi a alcătuit 48,2 lei.
Specialiştii ANRCETI explică contractarea pieţei serviciilor TV prin reţele de cablu prin schimbarea preferinţelor unei părţi a utilizatorilor acestor servicii. Aceştia migrează spre variante alternative de vizionare a conţinutului TV: pe internet, prin satelit sau prin IP TV, care oferă servicii TV în format digital, spre deosebire de o bună parte din operatorii de reţele TV prin cablu care în prezent retransmit programele TV în format analogic.
Conform estimărilor ANRCETI, în anul 2015, cei mai mari operatori de pe piaţa serviciilor TV contra plată deţineau, în funcţie de cifra de afaceri, următoarele cote de piaţă: SA „Moldtelecom” – 28,9%, SRL „Sun Communications” – 28%, SRL „TV BOX” – 8,1%, SRL „AMT” – 3,7%. Ceilalţi 79 furnizori deţineau împreună o cotă de piaţă estimată la 31,3 %.