COMUNICATE DE PRESĂ

Print Send by email

“Parteneriate pentru inclziune” a luat sfârșit. Iată ce rezultate a înregistrat



Parteneriate pentru inclziune” a luat sfârșit. Iată ce rezultate a înregistrat


La 29 noiembrie, AO “Femeia și Copilul-Protecție și Sprijin” din Criuleni a organizat conferința de totalizare a proiectului ”Parteneriate pentru incluziune”, eveniment care a întrunit cca 170 de specialiști din domeniul învățământului preșcolar, asistenței sociale și administrației publice locale.

Victoria Secu, directoare executivă a AO “FCPS”, a prezentat rezultatele proiectului, care a pornit de la studierea provocărilor, și anume: acces limitat la educația timpurie a copiilor cu cerințe educaționale speciale, inclusiv cu dizabilități; cadre didactice din grădinițe întâmpinau dificultăți în organizarea procesului educational incluziv; nivel scăzut de participare a părinților în educația și recuperarea copilului cu dizabilități de vârstă timpurie; parteneriatul intersectorial în asigurarea incluziunii socio-educaționale a copiilor de vârstă timpurie puțin eficient.

În planul strategic, de la care au pornit activitățile proiectului, implementatorii au inclus, întâi de toate, analiza nevoilor de formare în domeniul incluziunii socio-educaționale și elaborarea unui program de formare; instruirea reprezentanților din cel puțin 300 grădinițe din țară, a specialiștilor din domeniul educational și social; consolidarea parteneriatului în domeniul incluziunii socio-educaționale a copiilor de vârstă timpurie. Au urmat stabilirea unui modul de instruire, și organizarea a 40 de traininguri de patru zile fiecare, în care au fost implicați aproximativ 1000 de personae. Ulterior în grădinițe s-au deplasat cu vizite de monitorizare echipele mobile de mentori. Înainte de a fi pornite trainingurile, echipa implementatoare a organizat și desfășurat 35 de reuniuni raionale pentru consolidarea parteneriatului intersectorial.

Rezultatele proiectului în cifre:
- 300 de grădinițe, implicate din 195 de comunități;
-1154 de personae instruite în domeniul incluziunii socio-educaționale;
- 814 cadre didactice;
- 63 de specialiști din SAP;
- 42 de specialiști responsabili de educația timpurie din cadrul direcțiilor rationale/municipal de învățământ;
- 236 asistenți sociali comunitari,
- 103 vizite de consultanță în comunități pentru soluționarea problemelor de incluziune socio-educațională pentru cel puțin 50 de copii cu cerințe educaționale special, inclusiv cu dizabilități.

La conferința de totalizare a fost prezentă Tatiana Maxim, mama unui băiat cu cerințe educaționale speciale, care a fost încurajată în acțiunile sale de către specialiștii implicați în proiect. Moderatoul conferinței, specialist în dezvoltare organizațională Serghei Lîsenco, i-a oferit cuvântul, în calitate de beneficiar direct al proiectului.

„Sunt din satul Măgdăcești, raionul Criuleni. Am un copil ca toți copiii, doar cu necesități speciale. Am beneficiat și eu de incluziunea timpurie. Copilul meu fregventează grădinița de la patru ani. Văzând că el nu face față programului, am hotărât să-l mai las încă un an în grupa pregătitoare. Când a venit în colectiv nou, era agresiv față de alți copii. Am avut o ședință cu doamnele din administrația grădiniței, specialiștii de la SAP și de la AO „FCPS”, ca să vedem unde este problema, de ce se manifestă el în așa fel. Am decis împreună că ar fi bine să vedem cum se va manifesta el fiind cu mine la grădiniță. Pe parcursul a două săptămâni, am mers cu el la grădiniță, participam la activități, dansam, stăteam și eu pe scăunel alături de el. Atunci el a văzut cum intru eu în relații cu copiii, cum comunic cu ei, și a zis, că dacă mama este prietenă cu copiii, atunci și eu am să fiu prieten. Datorită acestei practici eu am atins multe rezultate cu copilul meu. Acum pot spune că el este un copil ca toți, doar că necesită mai multă atenție. Este foarte benefică incluziunea din grădiniță” – a relatat Tatiana Maxim propria sa experiență.

Moderatorul a cerut opinia participanților la traininguri. Iată câteva:

„Noi, cei din preșcolaritate, tare suntem bucuroși că am beneficiat de așa proiect. Ne considerăm treapta zero, dar, de fapt, suntem treapta unu – cea mai principală pentru copiii noștri. Ați fost alături de noi, ne-ați învățat, ne-ați îndrumat. Noi continuăm să facem ceea ce ne-ați învățat și avem rezultate bune, inclusiv o colaborare frumoasă cu SAP-ul și cu școala” (Elena Brânzan, Ialoveni).

„Vreau să confirm că a fost un proiect util, de care au avut nevoie specialiștii și părinții implicați în traininguri. Dar n-ar fi bine să punem punct aici. Mai este și mai este de lucru. Da, copiii beneficiază, copiii au dreptul de a fregventa grădinița, suntem toți de acord că trebuie să fie incluși timpuriu, dar mai avem de muncit asupra problemelor și dificultăților care apar, și trebuie să găsim soluții pozitive, să încurajăm cadrele didactice care lucrează cu acești copii cu probleme. Mai avem a motiva și a convinge părinții să accepte să cunoască problema copilului și să participe la procesul educațional în grupă, alături de copilul său”. (Aurelia Muștuc, specialist pe educația timpurie la Direcția Educație din rl Șoldănești).

„Vreau să menționez: cunoștințele pe care le-am căpătat în cadrul acestor formări mi-au dat curajul să scriu și să câștig recent un proiect pentru a ajuta copiii cu CES din grădinița noastră și pentru ca să-i dezvoltăm, să ajutăm și părinții, și cadrele didactice. În opinia mea, mai avem nevoie de niște abilități, poate la nivel de practică”. (Antonina Lapicuș, instituția „Viorica” din satul Pârâta, raionul Dubăsari).

”Știm cu toții ce înseamnă să inițiezi un proiect și să-l implementezi. În numele organizației noastre, felicit AO „FCPS” din Criuleni pentru rezultatele frumoase, pe care le-au sesizat cei care au beneficiat de acest proiect, le-au sesizat evaluatorii interni și externi, și în primul rând – copiii, care au beneficiat de o asistență mai bună, altfel organizată, netradițională. Educația incluzivă în grădinițe trebuia începută demult-demult, și firesc ar fi fost să pornim cu incluziunea educațională timpurie, dar odată pornită, trebuiau stabilite niște reguli, niște norme, și ne bucurăm că avem aici reprezentantul Ministerului Educației, pe care îi rugăm să încerce să urgenteze suportul normativ pentru ca grădinița să poată activa”. (Agnesia Eftodi, „LUMOS Moldova”).

Maria Vrânceanu, reprezentantă a Ministerului Educației, spunea „Proiectul ne-a pus să lucrăm împreună, dar fiecare pe filiera lui, în beneficiul copilului, care are nevoie de cea mai mare implicare a tuturor profesioniștilor, care lucrează la nivel de comunitate. Ceea ce părea imposibil la început – să punem educatorii, asistenții sociali să colaboreze, să facă planuri individualizate pentru copii, au demonstrat activitățile - se poate. Chiar de la bun început, proiectul a fost axat pe necesitățile concrete și de moment privind incluziunea socio-educațională a celor mai mici copii. Am participat la toate etapele acestui proiect, inclusiv la cele de monitorizare și mentorare a activităților, și am întâlnit educatori, care dacă e să comparăm cu începutul proiectului, au manifestat mai multă încredere în forțele lor, pentru că toate activitățile proiectului au fost bine gândite ca să formeze această încredere r, ca să le dea forțe educatorilor să poată depăși problemele, care, inițial, s-au gândit că „nu este o problemă a mea”. Și părinții au căpătat mai multă încredere, că există profesioniști, în comunitate, care pot să le acorde ajutor copiilor lor. A fost un proiect bun, un proiect uman, îmi pare rău că s-a finisat, dar ne punem speranța că vom fi în continuare sprijiniți de către partenerii noștri de dezvoltare, în implementarea și altor proiecte axate pe necesitățile de dezvoltare a copiilor mici, pentru că avem nevoie. Și aici vreau să mulțumesc din tot sufletul din partea mea personal și din partea MECC, Ambasadei Cehiei în RM, pentru sprijinul pe care ni l-ați acordat și ni-l acordați în continuare, pentru că primele grădinițe, cum le numeam noi, cu practici incluzive, tot cu sprijinul Dvs le-am dezvoltat în R. Moldova, la Orhei, Edineț, Ștefan-Vodă, Leova, și a fost de bun augur. Mulțumiri Caritas, care au fost alături de noi în acest proces”.

Maria Vrânceanu a mai adăugat, că atitudinea AO „FCPS” în acest proiect a fost „absolut profesionistă și absolut creativă la orice etapă și în orice activitate au promovat în cadrul seminarelor”, remarcând utilitatea și calitatea materialelor informative diseminate în cadrul trainingurilor.

Ambasadorul Zdenek Crejci a dat asigurări că Republica Cehă va susține și în continuare proiectele sociale din Moldova: „Republica Cehă va pune accent pe cooperarea pentru dezvoltare din acest sector în perioada 2018-2023. Vom ține cont de necesitățile Republicii Moldova și de experiența Republicii Cehe din domeniul dat”, a spus Excelența Sa.

Vladimir Cerbov, reprezentant Caritas Republica Cehă în Moldova, a prezentat raportul de evaluare externă a proiectului, și a spus, printre altele, că evaluatorul a apreciat trainingurile drept benefice, remarcând necesitatea unui chestionar pre și post test. Evaluatorul a mai remarcat necesitatea continuării unor asemenea întruniri pentru a discuta problemele aferente și a identifica soluțiile potrivite. În același timp, evaluatorul a remarcat importanța proiectului, care a fost îndreptat spre rezultat de impact, și a recomandat o colaborare mai strânsă între instituțiile statului și cu ele, în special CRAP și SAP, în vederea asigurării durabilității proiectului.

Participanții au mai lucrat în ateliere, în cadrul cărora au discutat despre provocările actuale ale educației timpurii, au descris problemele și au căutat soluții, care răspund la trei întrebări: „Ce trebuie de schimbat?”, „Cum trebuie de schimbat?” și „Cine trebuie să fie implicat în această schimbare?”.

Proiectul ”Parteneriate pentru incluziune” a fost susținut financiar de către Agenția de Dezvoltare din Republica Cehă și implementat de AO ”FCPS”, în parteneriat cu Caritas Republica Cehă, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și Ministerul Sănătății, Muncii și Proteției Sociale. 

Svetlana Cernov, coordonatoare comunicare, AO “FCPS”

www.fcps.md
FB.com/Asociația-Obștească-Femeia-și-Copilul-Protecție-și-Sprijin
 
 


 


ANUNȚURI

Vezi toate

COMUNICATE DE PRESĂ

Vezi toate

Ultimele video

Conferințe IPN [HD] | Live streamConferințe IPN [HD] | Concluzii după Congresul Mondial al Familiei
Conferințe IPN [HD] | Organizarea unei Adunări consultativeConferințe IPN [HD] | Liceul Teoretic ,,Orizont"
Vezi toate
banner creditex