COMUNICATE DE PRESĂ

Print Send by email

„Eventuala cedare de către BNM a valorilor mobiliare de stat unui investitor dubios reprezintă un risc de legalizare a mijloacelor de origine frauduloasă”


Notă de poziție: „Eventuala cedare de către BNM a valorilor mobiliare de stat unui investitor dubios reprezintă un risc de legalizare a mijloacelor de origine frauduloasă”
 

În decembrie 2016, un grup de deputați în frunte cu Andrian Candu, președinte al Parlamentului Republicii Moldova, a venit cu o inițiativă legislativă privind liberalizarea capitalului și stimularea fiscală, cunoscută sub denumirea ”amnistia capitalurilor obținute ilegal”. Reprezentanții societății civile au condamnat inițiativa de adoptare a acestei legi, considerând că aceasta ar legaliza banii obținuți fraudulos și ar compromite lupta anticorupție în Republica Moldova.1 Printr-un efort comun al societății civile, mediului de experți și partenerilor de dezvoltare acest proiect a fost blocat, iar în februarie 2017 – retras din agenda parlamentară, chiar dacă a fost votat în prima lectură. Totodată, expertiza anticorupție efectuată de către Centrul Național Anticorupție a constatat ”… conceptul liberalizării capitalului devine echivalent cu cel al legalizării capitalului din afara circuitului legal, apropiindu-se de un concept al spălării banilor de proveniență infracțională”. Astfel, această intenție de legalizare a unor fonduri de proveniență dubioasă a eșuat.

Recent, într-un interviu oferit unui portal media2, ministrul finanțelor Octavian Armașu a admis situația în care Banca Națională a Moldovei (BNM), deținătoare a valorilor mobiliare emise de Ministerul Finanțelor (MF) pentru a converti în datorie internă de stat garanțiile emise de Guvern în noiembrie 2014 și martie 2015 (13,2 miliarde lei), ar putea ceda o parte din titluri (până la 40%) către un investitor.

Este de remarcat că Legea nr. 235/2016 de convertire în datorie de stat internă a garanțiilor3 asumată de către Guvernul Filip a fost una cu abateri. Prin această lege s-a încercat legalizarea deciziilor ilegale ale guvernelor anterioare de alocare a creditelor de urgență de la BNM către trei bănci implicate în fraudele bancare, cunoscându-se din start despre incapacitatea rambursării acestor mijloace și utilizarea lor în alte scopuri decât cele declarate – compensarea depozitelor persoanelor fizice.

La moment, în Republica Moldova se menține riscul legalizării, prin diferite metode, a unor capitaluri de proveniență dubioasă. De aceea, declarațiile ministrului finanțelor cu privire la eventuală cedare de către BNM a unei părți din datoria internă, urmare a convertirii garanțiilor în favoarea unui potențial investitor, trebuie examinată cu mare atenție și prudență, întrucât ar putea fi o modalitate de legalizare a unor fonduri fraudate anterior în Republica Moldova.

Chiar dacă Legea de convertire în datorie de stat internă a garanțiilor admite o cedare de până la 40% din valorile mobiliare de stat către un posibil investitor, motivația acestuia ar putea fi determinată de dorința legalizării unor mijloace de origine dubioasă. Interesul economic și financiar strict legat de dobânzi lipsește. Și, dacă nu s-a reușit anterior printr-o lege specială de legalizare a capitalului, acum pot fi utilizate alte metode împachetate economic, făcându-se referință la independența BNM care poate lua o astfel de decizie.

Este de menționat faptul că tranzacțiile cu investitorii în valori mobiliare de stat sunt considerate secrete, informațiile despre investitori nefiind accesibile nici publicului, nici mai multor instituții ale statului. Valoarea tranzacției (40% din cele 13,2 miliarde lei) s-ar cifra la 5,2 miliarde lei – o sumă impunătoare care constituie aproape un sfert din datoria internă a Republicii Moldova. Astfel, este evidentă vulnerabilitatea statului și, respectiv a Ministerului Finanțelor, față de un atare investitor.

O eventuală cedare din portofoliul BNM a valorilor mobiliare unui investitor dubios contra unor sume exorbitante și de origine neclară ar putea avea un impact negativ asupra câtorva elemente de bază ale securității Republicii Moldova: ar compromite combaterea spălării banilor; ar reduce eficiența Agenției de Recuperare a Bunurilor Infracționale nou create, responsabilă de recuperarea mijloacelor fraudate; ar limita și constrânge activitatea companiilor implicate în investigarea fraudelor bancare.

Totodată, întrucât în interviul ministrului finanțelor se face referință la faptul că valorile de stat vor fi deservite și răscumpărate din mijloace non-fiscale, s-ar putea presupune că valorile de stat intrate în posesia ”investitorului” vor putea fi utilizate în privatizarea proprietăților statului.

Pornind de la cele sus-menționate, TI-Moldova își exprimă îngrijorarea că cedarea valorilor mobiliare de stat ar putea fi o nouă tentativă de legalizare a mijloacelor de origine dubioasă, iar caracterul secret al informațiilor despre tranzacțiile cu investitorii în valori mobiliare de stat generează riscul unor eventuale abuzuri.

În acest context, TI-Moldova atrage atenția Băncii Naționale a Moldovei și Ministerului Finanțelor asupra inadmisibilității de a permite legalizarea capitalurilor obținute ilegal, sub acoperirea unor legi adoptate cu abateri de la prevederile constituționale de guvernele Leancă, Gaburici și Filip.

De asemenea, TI-Moldova solicită partenerii de dezvoltare să ia atitudine de intențiile guvernanților de a pune valorile mobiliare de stat la dispoziția unor potențiali investitori cu mijloace de origine frauduloasă, care ar putea intra ulterior în posesia proprietăților publice.
 


1 http://www.transparency.md/2016/12/12/adoptarea-proiectului-legii-privind-liberalizarea-capitalului-submineaza-eforturile-anticoruptie/

3 Legea nr. 235 din  03.10.2016 privind emisiunea obligațiunilor de stat în vederea executării de către Ministerul Finanțelor a obligațiilor de plată derivate din garanțiile de stat nr. 807 din 17 noiembrie 2014 și nr. 101 din 1 aprilie 2015, http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=366948



 


DISCLAIMER:
Autorii comunicatelor – nu agenția de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea și esența conținutului comunicatului, prezentat spre publicare și/sau distribuire.

 


ANUNȚURI

Vezi toate

COMUNICATE DE PRESĂ

Asociația Obștească Ecolanima

S-a scris o nouă filă de istorie în Gordinești, la #DORfest! Nordul s-a sărbătorit 2 zile cu muzică, oameni cu spirit liber și tradiții.

Vezi toate

Ultimele video

Conferințe IPN [HD] | Mamei i se propune să vândă ficatul fiului.Conferințe IPN [HD] |Festivalul Internațional de Filme Documentare MOLDOX.
Conferințe IPN [HD] |O nouă minciună de la Publika TV despre David Davitean.Conferințe IPN [HD] | Veteranii de război condamnă acțiunile protestatrilor.
Vezi toate
banner creditex