Arhiva

Print Send by email
05:30, 10 Dec 2018
 
Ianuarie 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Februarie 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
Martie 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprilie 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Mai 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Iunie 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Iulie 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
August 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
September 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
Octombrie 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Noiembrie 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
Decembrie 2019
LuniMarțiMiercuriJoiVineriSâmbătăDuminică
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
Extinderea Actului Magnitsky spre UE și Moldova: între promovarea drepturilor omului și combaterea corupției, OP-ED
Print Send by email
05:30, 10 Dec 2018
 

 

Actul Magnitsky pentru Moldova constituie atât o modalitate de a contracara efectele negative ale deciziilor guvernării (de ex., cetățenie contra investiții), cât și o formă de a înăspri legislația în domeniul combaterii spălării banilor, care a afectat sistemul bancar moldovenesc în anii trecuți..

 

Dionis Cenușa
 

În Europa se conturează premisele pentru un „Act Magnitsky” extins, ce ar prevedea un mecanism de sancționare a oficialilor non-europeni acuzați de violarea drepturilor omului în statele lumii ale căror sisteme judiciare sunt controlabile politic și respectiv produc impunitate. Pornit inițial de la cauza lui Serghei Magnitsky, avocat și avertizor rus, decedat nouă ani în urmă în arest preventiv în Rusia (noiembrie 2009), Actul Magnitsky a devenit un document cu efecte juridice în SUA începând cu decembrie 2012 și s-a extins peste alte cazuri de încălcare flagrantă a drepturilor omului, generate de autoritățile ruse, în particular, cele din regiunea cecenă. Aproximativ 50 de oficiali ruși figurează pe lista sancțiunilor individuale aplicate de către SUA, care prevede interdicții de călătorie și înghețarea bunurilor acestora. Inițiatorul Actului Magnitsky, Bill Browder, promovează intens ideea „europenizării” Actului, sprijinită de către Parlamentul European în 2014. În ultimii 4 ani, în interiorul UE, doar Letonia, Lituania și Estonia au adoptat legi care încorporează unele elemente ale Actului Magntistky, la care se mai adaugă și Marea Britanie, a cărei decizie a fost puternic influențată de otrăvirea cu substanță chimică („novichok”) în martie 2018, de către serviciile secrete ruse.

Pe 10 decembrie 2018, materializarea Actului Magnitsky la nivel european ar putea fi impulsionată de către Consiliul UE, dacă diplomația olandeză asigură unanimitate, care să ocolească prietenia guvernelor din Italia, Ungaria sau Grecia cu Rusia. În prezent, se vorbește despre 19 state UE deschise să pună bazele unui Act Magnitsky. O soluție incipientă, cu care a venit partea olandeză, pentru obținerea acestui consens a fost eliminarea numelui lui Serghei Magnitisky din text (IrishTimes, 7 Decembrie 2018). Astfel, pragmatismul olandez a intrat în contradicție cu principialitatea lui Bill Browder, care se poziționează contra eradicării numelui Magnitsky din eventuala legislație europeană. Or, alterarea memoriei despre crima comisă împotriva lui Magnitsky corespunde cu agenda regimului lui Vladimir Putin (EuObserver, 12 Noiembrie 2018). Chiar dacă o asemenea legislație va fi adoptată, UE va fi nevoită să ia în calcul o serie de aspecte, despre care experții europeni au avertizat pe parcursul anului (ECFR, 19 Iulie 2018). Primo, este necesară completarea mecanismului actual de sancționare cu un instrument nou, țintit pe persoanele implicate în violarea drepturilor omului și nu pe țările lor de origine. Segundo, UE va trebui să stabilească criterii foarte riguroase pentru un eventual Act Magnitsky, cu scopul de a evita procese de judecată sau de a le câștiga în eventualitatea contestării sancțiunilor la Curtea de Justiție a UE, în special pe cazurile de înghețare a bunurilor. Tertio, partea europeană urmează să-și asume riscul unei reciprocități și, respectiv, contra-sancțiuni introduse de regimurilor țărilor ale căror cetățeni vor nimeri în „lista neagră” a UE.

Demersul privind integrarea „Actului Magnitsky” în legislația moldovenească a venit din partea opoziției parlamentare, la propunerea societății civile, în luna iulie 2018. Autorii acestei inițiative au pus în prim plan fenomenele corupției și spălării banilor, pe lângă sancționarea făptașilor de crime în domeniul drepturilor omului la nivel global. În pofida faptului că guvernarea de la Chișinău a susținut anterior acțiuni cu tentă anti-rusească (legea anti-propagandă în decembrie 2017, rezoluția de la ONU împotriva forțelor militare ruse din regiunea transnistreană, în iunie 2018 etc.), propunerea legislativă privind Actul Magnitsky a fost respinsă. Nu a contat nici faptul că Actul Magnitsky deja este aplicat în SUA, la care Partidul Democratic face referință în politica sa externă. Un asemenea act ar face Moldova prima țară din Parteneriatul Estic care să adere la campania globală de semnalare și pedepsire a oficialilor străini vinovați de subminarea drepturilor omului. Deja izolată în dialogul cu UE, guvernarea și-ar fi îngustat spațiul de manevră în raport cu țările unde drepturile omului sunt în regres, precum Turcia, de unde sunt așteptate investiții sau legitimitate externă. În general, răspândirea mecanismelor de sancțiuni individuale displace guvernelor ce deteriorează în mod conștient statul de drept, după cum se întâmplă în Moldova.

Ce beneficii ar avea un Act Magnitsky European?

Mecanismul de sancțiuni individuale, precum Actul Magnitsky, ar avea o conotație politică puternică, mai ales înainte de alegerile din Parlamentul European din mai 2019. Or, acest lucru reprezintă o necesitate pentru consolidarea imaginii UE de protector și promotor al drepturilor omului și statului drept în regiune și în lume. De asemenea, localizarea Actului Magnitsky în interiorul acquis-ului UE are capacitatea de a stimula migrația acestuia către alte state din regiune, atrase în preluarea legislației europeană, după cum o fac semnatarii Acordurilor de Asociere – Moldova, Ucraina și Georgia.

Asemenea Act poate antrena automat peste douăzeci de țări în operațiuni de identificare și penalizare a membrilor guvernelor străine, care degradează standardele drepturilor omului acasă cu sau fără scopul de a capitaliza beneficii materiale, deseori transferate în UE. Acest principiu va avansa regimul sancțiunilor individuale folosit până acum de către UE, orientat pe acțiunile ilegale ale unei țări, ulterior particularizat la nivel de oficialități naționale. Noul regim va prioritiza acțiunile individuale, neglijând aspectele legate de naționalitate.

În mod practic, doar interdicția de călătorie este insuficientă pentru a modifica deciziile oficialilor străini. Din acest punct de vedere, blocarea activelor posedate în țările UE este esențială pentru redresarea situației persoanelor, supuse abuzurilor exercitate de regimurile politice sau grupurile înguste ce controlează instituțiile de stat. Restricțiile date ar crea dificultăți pentru oficialii corupți din Rusia, Ucraina și alte jurisdicții naționale, implicați în comiterea unor atrocități ce lezează drepturile omului. Or, indiferent de posedarea pașapoartelor eliberate de Malta, Cipru sau alte state UE, Actul Magnistky European îi va persecuta, dacă nu prin interdicția de intrare pe teritoriu european, atunci prin înghețarea averilor lor.

Existența Actului Magnitsky în UE va expune unei răspunderi un număr mare de actori politici din vecinătatea europeană, obișnuiți să folosească justiția și instituțiile statului pentru a intimida mass-media sau activiștii civici. Un asemenea regim juridic alertează exponenții guvernelor din Parteneriatul Estic și dincolo, precum și din Nordul Africii și tot bazinul Mării Mediterane. Acest lucru ar putea viza atât oficiali ruși, vinovați de atacurile împotriva societății civile, autorități israeliene acuzate de distrugerea locuințelor palestiniene pe teritoriile ocupate (Parlamentul European, 11 Septembrie 2018) sau factorii de decizie din Azerbaijan care plasează în detenție criticii din societatea civilă. Totodată, se vor multiplica riscurile pentru regimurile oligarhice din Moldova, Ucraina și Georgia.

Diferența de priorități în Moldova: Lupta cu corupția sau apărarea drepturilor omului?

Tentativa de naționalizare a Actului Magnitsky reflectă trei particularități importante. Primul aspect denotă faptul că drepturile omului persistă în proiectul de lege propus de opoziție parlamentară în iulie 2018, alături de numele Magnitsky, pe care insistă Bill Browder în cazul UE. Astfel, modificările la legislația privind regimul străinilor și la cea privind prevenirea spălării banilor și activității teroriste numără 7 prevederi legate de încălcarea drepturilor omului și 6 privind actele de corupție. Varianta Actului Magnitsky propus pentru Moldova indică dorința de a combina protecția pentru drepturilor omului cu înăsprirea regulilor pentru oficialii corupți străini, activ implicați în tranzacții financiare ilegale.

A doua particularitate sugerează o prevalare a interesului pentru combaterea corupției și a spălării banilor, care au afectat sistemul bancar moldovenesc (cazul „laundramatului rusesc”, furtul din sistemul bancar). Or, partea justificativă a proiectului de lege pune accentul major pe tranzacțiile financiare ilegale cu utilizarea sistemului bancar și a zonelor offshore, inclusiv cu facilitarea actelor de corupție. La fel, scopul indicat pentru Actul Magnitsky moldovenesc vizează în mod prioritar „protecția sistemului financiar și bancar autohton”, după care urmează aplicarea restricțiilor pentru cei vinovați iarăși pentru acte de corupție și ulterior violarea drepturilor omului. Ordinea priorităților în textul proiectului de lege exprimă tensiunea care există între opoziția anti-guvernamentală, inclusiv societatea civilă critică, și regimul politic oligarhic, consolidat în jurul Partidului Democrat în perioada 2016-2018.

A treia particularitate esențială care explică amploarea suportului pentru un Act Magnitsky moldovenesc ține de decizia Partidului Democrat de a introduce mecanismul oferirii cetățeniilor moldovenești contra investițiilor străine, în vigoare din 2017, care a preceda „legalizarea capitalului” obținut pe căi dubioase, transpusă în lege în 2018. Prin urmare, adoptarea unui Act Magnitsky este văzută ca o modalitate de a preveni consecințele negative ale deciziilor adoptate de către guvernare, în domeniul naturalizării cetățenilor străini ale căror nume pot fi legate de acte de corupție și încălcarea drepturilor omului.

Revenire la Actul Magnitsky moldovenesc va depinde, pe de o parte, de compoziția viitoarei guvernări, formate în urma scrutinului parlamentar din februarie 2019. Pe de altă parte, intensitatea demersului pentru un asemenea Act ar putea fi determinat de progresul eforturilor de „europenizare” a regimului de sancțiuni individuale împotriva oficialilor străini care prejudiciază drepturile omului.

În loc de concluzii...

Actul Magnitsky pentru Moldova constituie atât o modalitate de a contracara efectele negative ale deciziilor guvernării (de ex., cetățenie contra investiții), cât și o formă de a înăspri legislația în domeniul combaterii spălării banilor, care a afectat sistemul bancar moldovenesc în anii trecuți. Totodată, un regim individual de sancțiuni ar crea un nou filtru pentru a distanța Moldova de interesele înguste, pentru care o țară cu stat de drept slab reprezintă o jurisdicție utilă.

Popularitatea Actului Magnitsky în Moldova și în alte țări semnatare ale Acordurilor de Asociere cu UE ar putea spori dacă acesta este convertit în parte componentă a acquis-ului european. Totodată, un eventual eșec al acestor eforturi ar fi binevenit pentru regimurile politice din proximitatea UE, implicate în violarea drepturilor omului. În orice format, un viitor Act Magnitsky în Moldova trebuie să fie concentrat pe drepturile omului, care să prevadă sancționarea persoanelor care comit asemenea ilegalități în regiunea transnistreană.

 
Dionis Cenușa

 


IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacției. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacției.

(0) comentarii
Nume

Adaugă comentariu Citeste Regulile

Subscribe by email RSS
25 Martie 2019
RSS
Medicul vizat în dosarul mitei pentru judecători, amendat cu 115 mii de lei PSRM va participa la consultațiile inițiate de către șeful statului
Primăria va propune sancțiuni mai aspre pentru insalubritate Duminică trecem la ora de vară, probabil pentru ultima oară
Secretariatul Parlamentului vine cu precizări privind proiectele Blocului ACUM
free
Mamele care ies cu copiii la cerșit riscă să fie decăzute din drepturile părintești
free
Cum au reacționat partidele la invitația lui Igor Dodon
free
O perioadă, câinii nu vor mai fi ridicați din stradă pentru a fi sterilizați
Blocul ACUM nu a putut înregistra la Parlament inițiativele anunțate
free
I-a tăiat degetul concubinei și l-a aruncat în sobă
Copilul de 7 ani din Ialoveni a fost găsit fără suflare
free
Au cerut peste 6 mii de euro de la o femeie pentru a nu-i publica fotografii intime
Igor Dodon invită la discuții trei din cele patru partide parlamentare
free
O femeie din Căușeni și-a omorât soțul cu un cuțit de bucătărie
Petru Pelivan a cucerit argintul la Cupa Europei printre juniori În țară este instituit cod albastru de alertă teroristă
Mama și-a ajutat fiul deținut să pună la cale un atac tâlhăresc Fără apă la robinet
free
Un copil de 7 ani din Ialoveni a dispărut
free
Formarea coaliției este incertă și discuțiile vor mai dura, analist
free
Victor Pușcaș: Lucrurile nu sunt catastrofale în sistemul judecătoresc, dar nu merg bine
free
În Moldova se desfășoară Ziua Designului Italian
free
Acutizare de primăvară în Găgăuzia. Ce se află în spatele amânării alegerii bașkanului? OP-ED
free
Dinamo a câștigat Cupa Moldovei la futsal
free
RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII 18-24 martie. Cele mai importante știri din fluxul IPN „Economie & Business” Cursul valutar oficial la 25.03.19
free

ANUNȚURI

Vezi toate

COMUNICATE DE PRESĂ

Vezi toate

Ultimele video

Conferințe IPN [HD] | Italian Design Day in Moldova. Prezentare de programConferințe IPN [HD] | Radiografia atacurilor asupra organizațiilor neguvernamentale din R.M în 2018
Conferințe IPN [HD] |  Fundația ,,Youth Development for Innovation", raport de monitorizareConferințe IPN [HD] | Adunarea de constituire a Congresului Cetățenilor Români din Republica Moldova
Vezi toate
banner creditex