Reformarea sistemului de achiziții este necesară în vederea ajustării sistemului naţional la standardele internaţionale și racordarea acestuia la acquis-ul comunitar, potrivit angajamentelor asumate prin ratificarea Acordului de Asociere cu UE. Achizițiile publice eficiente presupun un cadrul legislativ corespunzător, instituții de prevenire a corupției, dar și un sistem al căilor de atac funcțional și eficient, în interesul tuturor actorilor. Este declarația directorului Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, Igor Munteanu, făcută în cadrul evenimentului de lansare a rezultatelor monitorizării deciziilor Agenției Naționale de Soluționare a Contestațiilor (ANSC), transmite IPN.
Expertul IDIS Viorel Pîrvan a constatat că, în cinci luni, ANSC a respins 52% dintre contestații, 19% le-a admis și 24% le-a admis parțial. Peste jumătate din procedurile de achiziție contestate vizează bunurile, o treime lucrări și 10% – servicii. „Din analiza deciziilor, în unele cazuri se observă o atitudine selectivă a ANSC în raport cu examinarea contestațiilor operatorilor economici, ceea ce se răsfrânge și asupra soluții adoptate”, a remarcat expertul.
Coordonatoarea proiectului, Carolina Ungureanu, a prezentat un sondaj privind percepția operatorilor economici și autorităților contractante vizavi de activitatea ANSC. Principala cauză care favorizează procesul de contestare a achizițiilor în viziunea operatorilor economici este corupția (înțelegeri dintre ofertanți sau dintre ofertanți și autoritate) – 29%, iar autoritățile contractante pe primul loc menționează documentele de atribuire elaborate necalitativ – 24,1%. Atât agenții economici, cât și autoritățile contractante menționează pe locul doi caietele de sarcini cu specificații tehnice care favorizează un anumit operator – 27% și, respectiv 21%. 33% din autoritățile contractante și 37 % din agenții economici au menționat despre necesitatea creșterii transparenței activității ANSC, unii din ei recomandând transmiterea online a ședințelor, implicarea în procesul decizional a reprezentanților societății civile, reducerea la zero a influenței politicului.
Iuri Cicibaba, șef de cabinet la Ministerul Finanțelor a vorbit despre MTender – un instrument al achiziţiilor publice care „ne va permite să economisim resurse financiare şi, ca umane, să sporim transparenţa, viteza şi concurenţa achiziţiilor”. Printre avantaje este că participanții la procedură pot vizualiza și analiza planurile de achiziție, pot vizualiza procedurile de achiziție curente și documentația fără plată. Toți operatorii economici sunt puși în condiții egale, pot depune oferta online de oriunde s-ar afla, pot participa la licitația electronică de oriunde s-ar afla, pot vedea prețul celorlalți ofertanți pe parcursul licitației electronice în caz dacă procedura de achiziție este finalizat cu licitație etc.
Monitorizarea deciziilor Agenției Naționale de Soluționare a Contestațiilor a avut loc în cadrul proiectului „Îmbunătățiri inovative în sistemul de achiziții publice din Republica Moldova prin incluziune, creativitate și practici de respectare a legislației”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Fundaţia Hanns Seidel - Republica Moldova.